Partij van de Arbeid

Partij van de Arbeid

Den Haag, 6 september 2011

Vragen van het lid Celik (PvdA) over het niet vervolgen van vermoedde fraudegevallen bij scholen ⤬

aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

⤪


1. Heeft u kennis genomen van het artikel 'frauderen zonder gevolgen'? (1)⤬


2. Hoe beoordeelt u de conclusie dat bij gevallen, waar vermoedens van fraude bestaan of waar financiële onregelmatigheden worden vastgesteld, veelal niet wordt overgegaan tot het doen van aangifte of onderzoek en vervolging door het OM?⤬


3. Bent u het met mij eens dat deze gang van zaken niet overeen komt met de door u beschreven lijn m.b.t. de verplichting voor ambtenaren om aangifte te doen bij vermoedens van fraude, zoals gevraagd in de Kamerbreed aangenomen motie Celik (2)⤬


4. Bent u het met mij eens dat het onbegrijpelijk is dat dergelijke vermoedde fraudegevallen met rust gelaten worden en dat er bij vastgestelde fraude juist tot onderzoek en vervolging dient te worden overgegaan?Zo ja, wat betekent dit concreet voor de inzet van uw ministerie om tot een consequente aanpak van fraudegevallen te komen bij elke school waar zich malversaties lijken voor te doen? Zo nee waarom niet?⤬


5. Hoe verklaart en beoordeelt u de vaststelling (1) dat de ministeries van OCW en Justitie naar elkaar wijzen als het op het ondernemen van actie tegen fraudegevallen aankomt?⤬


6. Bent u bereid om op korte termijn in overleg te treden met de minister van Justitie en het Openbaar Ministerie om de prioritering van deze fraudegevallen met publiek geld te verhogen en om te zorgen dat er wel onderzoek en vervolging plaatsvindt?⤬


7. Deelt u de constatering in het artikel (1) dat scholen dubbel slachtoffer zijn wanneer er geen aangifte plaatsvindt en er geen vervolging wordt ingezet, temeer omdat scholen de terugvordering van middelen door het ministerie uit de eigen middelen moeten opvangen? Zo ja, hoe gaat u zich er sterk voor maken dat frauderende bestuurders dergelijke bedragen zelf terug moeten betalen en niet de scholen? Zo, nee waarom niet?⤬