Middelburg 5 september 2011
Persbericht
Kamer van Koophandel
Kamer van Koophandel start nieuwe netwerkformule 'kamer van sociale media'
Kwart Zeeuwse ondernemers wil sociale media beter inzetten in bedrijf
Zeeuwse ondernemers maken steeds meer gebruik van sociale media. Het merendeel gebruikt
LinkedIn, Twitter of Facebook vooral voor promotie van eigen diensten of producten. 6 op de 10
ondernemers maakt gebruik van sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel
en weblog 'Dutch Cowboys'. Een kwart van de ondernemers wil social media veel vaker en beter
gebruiken in hun bedrijfsvoering. De Kamer van Koophandel speelt hierop in met een nieuwe
netwerkformule 'de kamer ..van sociale media'. Dit netwerk voor Zeeuwse ondernemers start eind
september.
Uit onderzoek komt naar voren dat veel ondernemers gebruik maken van sociale media, maar ook dat ze er
niet veel tijd en geld voor over hebben. Sociale media worden dan meer ad hoc ingezet, zonder dat ze deel
uitmaken van een strategie. Ondernemers die aangeven helemaal geen gebruik te maken van sociale media
wijten dit grotendeels aan onvoldoende kennis en twijfelen over de meerwaarde voor het eigen bedrijf. Daar
staat tegenover dat er ook bedrijven zijn (25%) die juist wel de meerwaarde van sociale media zien. Deze
groep wil de eigen zichtbaarheid vergroten, klanten volgen en zich onderscheiden van concurrenten. Kortom:
het merendeel van de ondernemers gebruikt sociale media, maar de verschillende kanalen worden nog niet
optimaal benut door iedereen.
Voor de Kamer van Koophandel zijn de uitkomsten van het onderzoek in lijn met wat zij dagelijks tegenkomen
bij ondernemers. "Het is niet nieuw dat er geen of weinig gebruik wordt gemaakt van sociale media. Sociale
media zijn erg populair, maar nog niet iedereen kan er goed mee uit de voeten," vertelt Andrée Tankink,
bedrijfsadviseur KvK. Ondernemers vragen zich af of ze niet ook iets met sociale media moeten. Ze willen niet
achterblijven, want de concurrentie zit ook niet stil. Maar als je dan aan de slag gaat met sociale media, hoe
pak je dat dan aan?" In dat geval adviseert Tankink om een afspraak te maken voor een adviesgesprek bij de
KvK. Tijdens het gesprek komt het gebruik en de mogelijkheden uitgebreid aan de orde. Voor ondernemers
die al een stap verder zijn en al actief zijn op sociale media start de KvK eind september met een viertal
netwerkbijeenkomsten. Tankink:"We zien dat ondernemers juist enthousiast raken als ze eenmaal ervaren hoe
ze sociale media nog slimmer kunnen inzetten en er meer opdrachten aan over houden. Op verzoek van
ondernemers die verdieping zoeken, hebben we 'de kamer van sociale media' opgezet."
De kamer..van sociale media
De KvK start op 29 september 2011 met vier modules waarin ondernemers ontdekken hoe ze sociale media
effectief kunnen inzetten binnen hun eigen bedrijf. 'De kamer.. is de nieuwe netwerkformule van de Kamer van
Koophandel. Het accent ligt op het delen van ervaringen en tips rondom een bepaald thema. Ondernemers
kunnen snel verder, want de bijeenkomsten zijn praktisch van aard en toegespitst op de eigen situatie. Meer
informatie: www.kvk.nl/socialemedia
---
Kamer van Koophandel