Kamer van Koophandel

Middelburg 5 september 2011

Persbericht

Kamer van Koophandel

Kamer van Koophandel start nieuwe netwerkformule 'kamer van sociale media'

Kwart Zeeuwse ondernemers wil sociale media beter inzetten in bedrijf

Zeeuwse ondernemers maken steeds meer gebruik van sociale media. Het merendeel gebruikt LinkedIn, Twitter of Facebook vooral voor promotie van eigen diensten of producten. 6 op de 10 ondernemers maakt gebruik van sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel en weblog 'Dutch Cowboys'. Een kwart van de ondernemers wil social media veel vaker en beter gebruiken in hun bedrijfsvoering. De Kamer van Koophandel speelt hierop in met een nieuwe netwerkformule 'de kamer ..van sociale media'. Dit netwerk voor Zeeuwse ondernemers start eind september.

Uit onderzoek komt naar voren dat veel ondernemers gebruik maken van sociale media, maar ook dat ze er niet veel tijd en geld voor over hebben. Sociale media worden dan meer ad hoc ingezet, zonder dat ze deel uitmaken van een strategie. Ondernemers die aangeven helemaal geen gebruik te maken van sociale media wijten dit grotendeels aan onvoldoende kennis en twijfelen over de meerwaarde voor het eigen bedrijf. Daar staat tegenover dat er ook bedrijven zijn (25%) die juist wel de meerwaarde van sociale media zien. Deze groep wil de eigen zichtbaarheid vergroten, klanten volgen en zich onderscheiden van concurrenten. Kortom: het merendeel van de ondernemers gebruikt sociale media, maar de verschillende kanalen worden nog niet optimaal benut door iedereen.

Voor de Kamer van Koophandel zijn de uitkomsten van het onderzoek in lijn met wat zij dagelijks tegenkomen bij ondernemers. "Het is niet nieuw dat er geen of weinig gebruik wordt gemaakt van sociale media. Sociale media zijn erg populair, maar nog niet iedereen kan er goed mee uit de voeten," vertelt Andrée Tankink, bedrijfsadviseur KvK. Ondernemers vragen zich af of ze niet ook iets met sociale media moeten. Ze willen niet achterblijven, want de concurrentie zit ook niet stil. Maar als je dan aan de slag gaat met sociale media, hoe pak je dat dan aan?" In dat geval adviseert Tankink om een afspraak te maken voor een adviesgesprek bij de KvK. Tijdens het gesprek komt het gebruik en de mogelijkheden uitgebreid aan de orde. Voor ondernemers die al een stap verder zijn en al actief zijn op sociale media start de KvK eind september met een viertal netwerkbijeenkomsten. Tankink:"We zien dat ondernemers juist enthousiast raken als ze eenmaal ervaren hoe ze sociale media nog slimmer kunnen inzetten en er meer opdrachten aan over houden. Op verzoek van ondernemers die verdieping zoeken, hebben we 'de kamer van sociale media' opgezet."

De kamer..van sociale media
De KvK start op 29 september 2011 met vier modules waarin ondernemers ontdekken hoe ze sociale media effectief kunnen inzetten binnen hun eigen bedrijf. 'De kamer.. is de nieuwe netwerkformule van de Kamer van Koophandel. Het accent ligt op het delen van ervaringen en tips rondom een bepaald thema. Ondernemers kunnen snel verder, want de bijeenkomsten zijn praktisch van aard en toegespitst op de eigen situatie. Meer informatie: www.kvk.nl/socialemedia

---