Nederlandse Omroep Stichting (NOS)


NOS Jeugdjournaal in de ochtend start 2e seizoen
Onderzoek laat veel positieve leereffecten zien

HILVERSUM, 1 september 2011 - Na een succesvol eerste jaar start maandag 5 september het tweede seizoen van het NOS Jeugdjournaal in de ochtend. Van maandag tot en met vrijdag kunnen kinderen van 10-12 jaar weer iedere dag om 08.45 uur op Z@pp gezamenlijk in de klas het actuele nieuws volgen, reageren op de dagelijkse stelling en doorpraten over het nieuws van de dag.

Het NOS Jeugdjournaal in de ochtend ging vorig schooljaar van start. Hiermee kwam er naast het 'gewone' Jeugdjournaal (iedere avond om 18.45 uur op Z@pp) een tweede Jeugdjournaal bij. Een lang gekoesterde wens van de redactie die vond dat kinderen in de oude situatie te lang moesten wachten op een 'vers' nieuwsbulletin. Na onderzoek op scholen werd gekozen voor het tijdstip van 08.45 uur, waardoor kinderen de dag gezamenlijk in de klas konden starten met het Jeugdjournaal. Overigens is het Jeugdjournaal ook direct na de uitzending 'on demand' te bekijken. Hierdoor kunnen scholen dus hun eigen ideale tijdstip kiezen.

In het eerste jaar blijken al veel kinderen en leerkrachten de weg naar het Jeugdjournaal in de ochtend te hebben gevonden. De nieuwste kijkcijfers laten zien dat dagelijks zo'n 150.000 kinderen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs gezamenlijk in de klas kijken. Dat komt neer op eenderde van alle leerlingen uit de twee hoogste groepen van het basisonderwijs. Uit het onderzoek blijkt verder dat 33% van de 150.000 kinderen iedere dag kijkt. 38% kijkt meerdere keren per week, 12% minimaal eenmaal maal per week. Ruim een kwart van de kinderen kijkt live om 08.45 uur, bijna 40 % kijkt uitgesteld tussen 10.00 en 11.00 uur, de rest van de kinderen kijkt op andere tijdstippen.

Dat het kijken naar het Jeugdjournaal in de ochtend ook positieve leereffecten heeft, blijkt uit een recent wetenschappelijk onderzoek van de faculteit Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht. Drie studenten onderzochten in het kader van hun afstuderen de leereffecten onder ruim 400 leerlingen en 20 leerkrachten, verspreid over twaalf basisscholen. Het representatieve onderzoek laat zien dat kinderen niet alleen meer leren over wat er in de wereld gebeurt. Zij blijken ook lering te trekken uit sommige onderwerpen waar het hun eigen leven betreft. Bijvoorbeeld wat je kan doen als je wordt gepest of dat je moet oppassen met vuur in een droog (duin-)gebied. Daarnaast blijken kinderen hun algemene kennis te vergroten en de betekenis van moeilijke woorden beter te begrijpen. Ook blijken zij beter in staat een eigen mening te vormen en die van anderen te begrijpen door te praten over de dagelijkse actuele stelling met klas-/leeftijdsgenoten.

Het NOS Jeugdjournaal in de ochtend is van maandag tot en met vrijdag gedurende het schooljaar te zien om 08.45 uur op Z@pp. Bekijk ook de promo via http://bit.ly/qGTPRs