Rijksoverheid
Verhagen: `Meer rendement uit onderzoek en onderwijs'
Nieuwsbericht | 05-09-2011
Nederlandse bedrijven hebben een uitstekende uitgangspositie om de
groeimarkten van morgen te veroveren. Maar dan moeten we wel meer
rendement halen uit de investeringen in onderwijs en onderzoek. Dat zei
minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie maandag 5
september 2011 bij de opening van het academisch jaar van het
Wageningen University and Research Centre.
Topsectoren
Onderzoekers, ondernemers en overheden in de negen topsectoren van onze
economie gaan werken vanuit een gedeelde ambitie. Dat moet er binnen
vier jaar toe leiden dat publieke en private partijen samen ten minste
een half miljard euro voor onderzoek uittrekken.
'We moeten voor ogen houden dat baanbrekende oplossing zelden van de
overheid komen, maar juist van de samenleving: van bedrijven,
uitvinders en lokale initiatiefnemers,' verklaarde de bewindsman.
'Nederland heeft een poldermodel nodig voor kennis en innovatie.'
Roer om in hoger onderwijs
Nederland moet het aanwezige talent beter mobiliseren. Daarom gaat in
het hoger onderwijs het roer om. De lat moet omhoog, zowel voor
studenten als voor universiteiten. Dat betekent strengere selectie aan
de poort, intensiever onderwijs en vaker afrekenen op prestaties.
Topopleidingen
Minister Verhagen wil dat universiteiten en hogescholen zich verder
specialiseren. 'Zo krijg je topopleidingen die zich internationaal
onderscheiden. Waarom zou je in elke stad een opleiding rechten,
psychologie en bedrijfskunde hebben?'
Met nieuw talent en meer kennis wordt het groeivermogen van Nederland
vergroot. Hiermee kan Nederland niet alleen profiteren van opkomende
markten, maar ook bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke
problemen. Bijvoorbeeld: het ontwikkelen van een landbouw die straks
negen miljard mensen kan voeden en het bieden van moderne zorg aan een
vergrijzende bevolking.
Documenten en publicaties
Toespraak van de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Maxime
Verhagen
Opening van academisch jaar 2011-2012 - Wageningen University and
Research Centre
Toespraak | 05-09-2011 | EL&I