Advocaten Persoonsgegevens Gebruik van certificaten
Den Haag, 5 september 2011
Update DigiNotar-problemen en gebruik certificaten
De afgelopen dagen is het bedrijf DigiNotar voortdurend in de
publiciteit geweest omdat er elektronisch is ingebroken. Daarbij zijn
frauduleuze certificaten in omloop gekomen. Minister Donner van
Binnenlandse Zaken heeft daarom vrijdagnacht het vertrouwen in de
certificaten van DigiNotar opgezegd. De overheid zal overstappen op
andere certificaten.
Ook de Nederlandse Orde van Advocaten heeft vanmorgen besloten het
vertrouwen in DigiNotar op te zeggen. Dit betekent dat de Orde u vraagt
om vanaf nu uw certificaat niet meer te gebruiken om toegang te krijgen
tot de digitale rol of beveiligde websites van de Orde.
Wat betekent dit concreet voor u?
DigiNotar verzorgt naast de beveiligde toegang tot bijvoorbeeld de
Belastingdienst via persoonlijke DigiD's ook de beveiligde toegang tot
een aantal websites voor de advocatuur. Dat gebeurt via de u bekende
certificaten voor advocaten(kantoren).
Om die reden heeft de Nederlandse Orde van Advocaten de afgelopen dagen
voortdurend overleg gevoerd met het crisisteam van de overheid en alle
andere betrokken partijen over de ontstane situatie. Er is een
inventarisatie gemaakt van de mogelijke gevolgen voor de advocatuur.
Het betreft naast mogelijke problemen bij de toegang tot de digitale
rol ook hinder bij het doorgeven van nummers voor nummerherkenning, de
registratie van rechtsgebieden, de toegang tot het afgeschermde
ledennet van de Orde (Balienet) voor bijvoorbeeld de eigen
opleidingsgegevens en de toetsing van nieuwe kantoren (entreetoets).
Op dit moment zijn alle (mogelijke) problemen in kaart gebracht en
wordt in gezamenlijkheid naarstig naar een oplossing gezocht. Omdat u
in uw dagelijkse werkzaamheden mogelijk ook hinder van deze situatie
ondervindt, bijvoorbeeld doordat u geen toegang tot de digitale rol
kunt krijgen, zijn afspraken gemaakt met het ministerie van Veiligheid
en Justitie en met de Raad voor de Rechtspraak.
In onderling overleg is afgesproken dat de rechtspraak coulant zal
omgaan met eventuele problemen die ontstaan bij de aanlevering van
stukken als gevolg van het niet functioneren van het digitale verkeer.
De juridische gevolgen van termijnoverschrijding zullen in individuele
zaken uiteindelijk ter beoordeling aan de rechter worden gelaten.
Wat moet u doen?
De digitale rol: In overleg met de centrale overheid en de Raad voor de
Rechtspraak adviseren wij u uw certificaat niet meer te gebruiken om
toegang te krijgen tot beveiligde sites. Het is nu helaas niet met
zekerheid vast te stellen of de beveiliging voldoende is gewaarborgd.
Wij adviseren u daarom om alle zaken die u normaliter via het digitale
loket van de rechtspraak (de rol) regelt, vanaf nu schriftelijk (of met
de fax) af te handelen. De griffies van de rechtbanken zijn hierover
door de Raad voor de Rechtspraak geïnformeerd. Als hierbij problemen
ontstaan, kunt u terecht bij de betreffende griffie.
Nummerherkenning: Tot nader orde verzoeken wij u geen nummers meer door
te geven via de speciale website nummerherkenning omdat dit alleen kan
met behulp van een certificaat. De nummers kunnen niet schriftelijk (of
per fax of email) worden doorgegeven. Op het moment dat een
gegarandeerd veilige digitale oplossing is gevonden, krijgt u daarover
bericht.
Entreetoets nieuwe kantoren: Als u een nieuw kantoor start, zult u
vanaf nu geen digitale uitnodiging meer ontvangen om de entreetoets via
een beveiligde website in te vullen. U ontvangt vanaf nu een
pdf-bestand dat schriftelijk of per email naar de Raad van Toezicht
dient te worden gezonden.
Rechtsgebieden doorgeven/wijzigen: De registratie van rechtsgebieden
kunt u vanaf nu niet meer zelf met behulp van uw certificaat doen. Wilt
u toch wijzigingen doorgeven dan kan dat via de helpdesk van de
Nederlandse Orde van Advocaten op onderstaand mailadres.
Vragen?
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd om uw dagelijkse
werkzaamheden te kunnen verrichten. U kunt ervan uitgaan dat de
problemen met DigiNotar onze volledige aandacht hebben en wij hopen op
korte termijn een definitieve oplossing aan u te kunnen melden.
De Nederlandse Orde van Advocaten zal u de komende dagen zo goed
mogelijk op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen. Zodra er een
oplossing is gevonden, hoort u dat uiteraard onmiddellijk van ons.
Nederlandse Orde van Advocaten