95% van de Nederlanders begrijpt voorwaarden autoverzekeraar Allsecur
Persbericht van Allsecur B.V.
's-Hertogenbosch, 5 september 2011 - Allsecur heeft als eerste
autoverzekeraar zijn polisvoorwaarden volledig op taalniveau B1
herschreven. De polisvoorwaarden zijn nu voor 95% van alle Nederlanders
te begrijpen. Daarmee voldoet Allsecur ruimschoots aan wat
toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) als leidraad
hanteert voor een goed leesbare polis. BureauTaal heeft de voorwaarden
getoetst met behulp van Texamen en het predicaat 'taalniveau B1'
toegekend.
"Vanuit de historie zijn polisvoorwaarden bevroren
schaderegelingdiscussies. 30-40 pagina's voorwaarden in juridische taal
is geen uitzondering in de financiële wereld. Allsecur wil juist
transparant zijn voor zijn klanten. Niet voor niets zijn we al 3 jaar
op rij uitgeroepen tot Beste Keuze Autoverzekering via een
onafhankelijke vergelijkingssite. Het herschrijven van onze voorwaarden
naar B1 niveau is een logische vervolgstap om nog transparanter te zijn
naar onze klanten", aldus Johan Van den Neste, Marketing Manager
Allsecur.
Allsecur steekt nek uit
"Het is bijzonder dat een autoverzekeraar zijn volledige
polisvoorwaarden op taalniveau B1 heeft geschreven", aldus Ingrid
Molenaar, senior consultant van BureauTaal. "De meeste voorwaarden zijn
op taalniveau C1 geschreven. Dat begrijpt slechts 40% van de lezers.
Aanpassen van voorwaarden levert grote strubbelingen op tussen
juristen, klantenservice en marketing. Juridisch taalgebruik zou nodig
zijn om alle risico's goed te kunnen afdekken. Verzekeraars lopen daar
al jaren tegen aan. Allsecur steekt z'n nek uit en laat zien dat
voorwaarden op taalniveau B1 juridisch net zo robuust zijn als C1. Een
knappe prestatie."
Klant staat centraal
Om de nieuwe voorwaarden te kunnen herschrijven heeft Allsecur
samengewerkt met een externe adviseur. Frans Nijland van Groeiland:
"Allsecur wil zijn voorwaarden laten aansluiten bij de verwachtingen
van de klant. Duidelijk, helder en geen kleine lettertjes. Zonder de
klant in onzekerheid te laten over wat wel of niet verzekerd is. De
klanten staan daarmee echt centraal."
Links:
http://www.allsecur.nl
Razende Robot Reporter