Gemeente Kapelle
Tevredenheidsonderzoek Wmo
Ieder jaar meten de Zeeuwse gemeenten de tevredenheid van hun inwoners
over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit onderzoek wordt
jaarlijks uitgevoerd door Scoop. Tot en met vorig jaar werd de
klanttevredenheid gemeten met behulp van schriftelijke enquêtes. Dit
jaar is de klanttevredenheid gemeten door het houden van interviews.
Tien Kapelse Wmo-cliënten hebben in een interview verteld over hun
ervaringen met de Wmo.
De Kapelse geïnterviewden waren over het algemeen positief over de
behandeling en begeleiding door de gemeente, de vrijwilligers van De
Wegwiezer en MEE Zeeland. Het principe van âde Kantelingâ wordt
onderschreven: men is bereid eerst te kijken of men zelf of met behulp
van de omgeving een probleem op kan lossen en vindt dit niet meer dan
logisch. Alleen gaven velen wel aan dat dit in de praktijk soms
moeilijk is omdat kinderen of familie bijvoorbeeld ver weg wonen of het
zelf ook druk hebben. Toch heeft men vaak ook zelf oplossingen gezocht
zoals samen boodschappen doen en het aanschaffen van een elektrische
fiets.
Zelfstandig en bij voorkeur in het eigen huis blijven wonen is voor de
geïnterviewden belangrijk. Iedereen weet dat er met het ouder worden
misschien aanpassingen aan het huis moeten worden gedaan. Net zoals dat
er aanpassingen aan het huis moeten worden gedaan als er kinderen
komen. Dit heeft te maken met de normale wooncarrière. De gemeente
ver-wacht dan ook dat mensen zelf actie ondernemen om het huis aan te
passen aan mogelijke beperkingen door het ouder worden. Hier is nog
niet iedereen aan gewend. Over de huishoudelijke hulp waren alle
geïnterviewden tevreden. Over het vervoer met de Regiotaxi is men
verdeeld: sommigen vinden de wachttijden te lang, anderen vinden dit
niet zoân probleem zolang ze maar overal kunnen komen.
Â