4 September 2011
Tom Coronel pakt podiumplaats tijdens WTCC Valencia
Tom Coronel kende een bewogen weekend tijdens de FIA WTCC-races op het
Circuit Ricardo Tormo in het Spaanse Valencia. De Nederlander strijdt
met een BMW 320 TC van ROAL Motorsport in het Wereldkampioenschap voor
Toerwagens en kwam met een derde en (aanvankelijk) vierde plaats uit
deze negende ronde van de titelstrijd.
IFRAME: http://www.youtube.com/embed/gwqEyUeJbN4
De eerste race telde 14 ronden en begon voor Tom Coronel vanaf de
vijfde plaats. Door slim en af en toe ook verdedigend te rijden wist
hij in de race twee plaatsen te winnen en eindigde hij als derde op het
podium. In de tweede race stond de Nederlandse BMW-coureur op de eerste
startrij en benutte die positie optimaal door als eerste te vertrekken.
Naarmate de 13 raceronden vorderden verminderde de grip van de banden,
werd de wegligging minder en de concurrentie sterker. In een van die
racegevechten kwam de 39-jarige coureur uit Eemnes tot tweemaal toe in
contact met één van zijn Spaanse merkgenoten. Hierbij raakte de
voorwielophanging beschadigd en de Nederlander viel terug naar de
vijfde plaats. Een positie die hij tegen het eind van de race nog wist
te verbeteren. Na afloop moest de Nederlander zich bij de
Sportcommissarissen melden, die hem bestraften met een penalty van tien
seconden. Hiermee viel hij terug naar een zevende positie. In de
tussenstand van het wereldkampioenschap bezet Tom Coronel nog steeds de
vierde plaats.
Foto: FIA WTCC
Tom verklaarde na afloop: Op zich was het een lekker weekend. We zaten
er vanaf het begin goed bij. De auto was zeer constant. In de
kwalificatie liep het lekker. Tijdens het rijden was er continu contact
met de mensen aan de pitmuur. Toen ik op een vijfde plek lag, ben ik
nog een keer op nieuwe banden uitgegaan, maar tijdens die ronde zakte
ik al naar de negende plaats en kon van het gas af. Een prima
uitgangspositie dus in de omgekeerde top tien startopstelling voor de
tweede race. Daarna hard rijden voor de startopstelling van de eerste
race. Dat eindigde met een vijfde plaats en meer zat er voor mij ook
niet in.
Foto: FIA WTCC
Race 1 begon met een goede start. Om mij heen was het best druk, dus
het was echt zaak te proberen zonder schade de eerste bochten door te
komen. Alain Menu en Tiago Monteiro reden vóór mij en hadden redelijk
wat strijd met elkaar. Ik bleef er even achter zitten en wilde toeslaan
als zij elkaar zouden raakten. Villa kwam dicht bij mij, passeerde
zelfs, maar ik kon hem even later weer terugpakken. Poulsen deed dat
ook en reed vele ronden achter mij. De beide koplopers waren ver weg en
streden hun eigen gevecht en daardoor kon Menu bij hen aansluiten. Vóór
mij reed Monteiro in zijn eentje en achter mij schoven drie andere BMWs
aan. Door goed op mijn lijn te blijven rijden kon ik ze afhouden en
profiteren van de terugval bij Monteiro en Tarquini. Toch wat
onverwacht lag ik derde en eindigde ik op het podium.
Foto: FIA WTCC
Race 2 begon met een staande start vanaf positie nummer twee.
Polesitter Franz Engstler bleef bij de start staan en daarmee was ik
als beste weg, vóór de thuisrijdende Javier Villa in één van de andere
BMWs. In die eerste ronden kon ik een redelijke voorsprong opbouwen,
maar moest die vanaf de vierde ronde prijsgeven door
overstuurproblemen. De banden hadden het mega-zwaar op deze baan. Villa
kwam steeds dichterbij en met nog een rondje of vier te gaan begon hij
te tikken en duwde mij daarmee op het vuile gedeelte. Hij zette door en
ik hield mijn lijn vast. Mijn voorwiel kwam daarbij in contact met zijn
achterwiel, de voorzijde van mijn auto kwam zelfs los van de baan.
Villa wilde naar binnen snijden, raakte mij weer op de linkerhoek en
vloog van de baan. Ik kwam weer op het vuile gedeelte terecht en
verloor vier plaatsen. Doorrijden ging nog wel maar een tweede podium
zat er niet meer in. Nadat Michelisz vóór mij nog een keer in de rondte
ging, kwam ik als vierde over de streep. Later moest ik bij de
Sportcommissarissen komen en die gaven mij een straf van tien seconden
waardoor ik naar een zevende plaats terugviel. Op zich jammer, want er
zat zeker meer in!
Tom Coronel