Ingezonden persbericht



PERSBERICHT

37PK, Platform voor Kunsten
Galerie 37

COUNTER MEMORY 004
Kaleb de Groot & Iben Trino-Molenkamp

Wie heeft toegang tot de vorming van het Nederlands erfgoed, en wie mogen contributies leveren aan haar collectieve herinneringen? Deze vraag staat centraal in de tentoonstelling COUNTER MEMORY 004, van beeldend kunstenaar Kaleb de Groot in samenwerking met historicus en documentairemaker Iben Trino-Molenkamp. Te zien van 4 september tot en met 9 oktober in een dubbeltentoonstelling bij 37PK en bij Galerie 37 in Haarlem.

Collectieve herinnering
Binnen een samenleving weerspiegelt een collectieve herinnering, of collectief herinneren, de heersende sociale, politieke en economische machtsverhoudingen. In de tentoonstelling roepen Kaleb de Groot (Haarlem, 1974) en Iben Trino-Molenkamp (Haarlem, 1973) vragen op over algemeen geaccepteerde versies van enkele pijnlijke facetten uit de geschiedenis van Nederland. Niet zozeer met de bedoeling om deze versies van de geschiedschrijving zelf in twijfel te trekken, maar vooral om de achterliggende mechanismen van collectieve herinnering en herdenking bloot te leggen.

Ruimtevullende installatie
De vraag of het mogelijk is een bijdrage te kunnen leveren aan de collectieve herinnering met een familieachtergrond die als 'fout' wordt gezien, vormde het beginpunt voor COUNTER MEMORY 004. Een ruimtevullende installatie in de expositieruimte van 37PK - met foto's, video, archiefbeelden, collages en sculpturen - geeft op een autonome, visuele manier vorm aan de ambivalente posities van de kunstenaars. De Groot en Trino-Molenkamp hebben daarbij onder andere gebruik gemaakt van historische foto's uit het archief van Spaarnestad Photo en uit andere Nederlandse en buitenlandse archieven, evenals van in Indonesië opgenomen beeldmateriaal.

Keramische objecten
Naast deze installatie is in de ruimte van Galerie 37 een presentatie te zien van het nieuwste werk van Kaleb de Groot. In een recent werkverblijf bij het Europees Keramisch Werkcentrum heeft De Groot een aantal nieuwe werken gemaakt, waarin hij voortborduurt op de thematiek van collectieve herinnering. Tekeningen en foto's zijn uitgewerkt in keramische objecten, waarbij het huiselijke, decoratieve karakter van het materiaal in schril contrast komt te staan met de onderliggende beelden. Het indirecte samenspel met de ruimtelijke installatie benadrukt nog eens de wankele basis waarop de toeschouwer zijn visie over het werk moet vormen.

Over de kunstenaars
Kaleb de Groot beschrijft zijn werk als psychogeografie, aangezien hij de effecten van de geografische omgeving op het individu onderzoekt. Vaak werkt hij vanuit architecturale kenmerken van een locatie, maar evenzeer spelen associaties rondom historie en gebruik van een plek een rol. Zo deed hij de afgelopen jaren projecten in Xiamen (China), Lusaka (Zambia) en de Bijlmer, Amsterdam Zuid-Oost. Iben Trino-Molenkamp is opgeleid als historicus met als specialisatie Zuidoost Azië. Woonachtig in de Verenigde Staten reist hij regelmatig naar Zuid en Zuidoost Azië om daar vanuit zijn Organization for Visual Progression lokale non-gouvernementele organisaties te ondersteunen in het gebruik van visuele media in hun activiteiten en belangen.

Wat: COUNTER MEMORY 004 - Kaleb de Groot & Iben Trino-Molenkamp Wanneer: 4 september t/m 9 oktober 2011; opening zondag 4 september om 16.00 uur, interview en rondetafelgesprek om 14.30 uur. Open: donderdag t/m zondag 12.00 - 17.00 uur
Waar: 37PK (Platform voor Kunsten) en Galerie 37
Adres: Groot Heiligland 37 | 2011 EP Haarlem
Info: 37PK | 023-551 84 32 | info@37pk.nl | www.37pk.nl Galerie 37 | 06-53735761 | info@galerie37.nl | www.galerie37.nl

COUNTER MEMORY 004
Kaleb de Groot & Iben Trino-Molenkamp

De tentoonstelling wordt zondag 4 september om 16.00 uur geopend. Voorafgaand aan de opening zal er om 14.30 uur onder leiding van schrijver en dichter Graa Boomsma een kort interview met Kaleb de Groot en Iben Trino-Molenkamp plaatsvinden. Boomsma is o.a. bekend geworden door zijn roman 'De laatste tyfoon' (1992), over een Nederlandse soldaat in Nederlands-Indië, en de daarop volgende rechtszaken naar aanleiding van zijn uitspraken in de media over de rol van het leger in de politionele acties. Op het interview volgt een rondetafelgesprek van de kunstenaars met Graa Boomsma en Paulus Bijl, die eerder dit jaar gepromoveerd is op de morele beoordeling van foto's van koloniaal geweld in Nederlands-Indië en die tevens een bijdrage leverde aan de reader bij de tentoonstelling. Publiek is ook hierbij van harte welkom.