Gemeente Lelystad

Stadsbusvervoer Lelystad wijzigt per 4 september

Woensdag 24 augustus 2011

Het Stationsplein, bij NS station Lelystad

Arriva gaat het busvervoer per 4 september 2011 verzorgen in de gemeente Lelystad. Naast een nieuwe dienstregeling en een uitbreiding van de buslijnen in veel woonbuurten en op veel bedrijventerreinen waar nu geen bus komt, worden ook de tweerichtingroutes weer ingevoerd. Vanwege het nieuwe vervoeraanbod worden nieuwe haltes toegevoegd, maar ook oude haltes weer in gebruik genomen en aangepast. Andere haltes komen te vervallen.

Aanpassen busroutes

Het nieuwe busvervoer brengt een aantal wijzigingen met zich mee. Allereerst gaan de stadsbussen weer in twee richtingen rijden, net zoals voor 2004, in plaats van in één richting. De gemeenteraad heeft dit uitgangspunt in 2008 vastgesteld als kader voor het nieuwe openbaar vervoer. Dit naar aanleiding van klachten van zeer veel reizigers en de resultaten van bewonersonderzoeken op dit gebied. Verder is uit inbreng van de gemeenteraad, enquêtes en bewonersklachten gebleken dat bepaalde gebieden in de stad tot nu toe te slecht bereikbaar zijn met de bus. Het gaat dan bijvoorbeeld om wijken als het zuidelijke deel van Lelystad-Haven, Warande, een deel van de Atolwijk en Landerijen-Noord, een aantal bedrijventerreinen en het vliegveld. Daarom zijn ook hier de busroutes aangepast.

Nieuwe haltes

Nieuwe busroutes leiden tot nieuwe haltes. Daarom zijn er verschillende haltes in Lelystad toegevoegd, opnieuw in gebruik genomen, maar ook komen te vervallen. De aanleg van sommige haltes gaat samen met de aanleg van een korte busstrook. Waar mogelijk worden `oude' haltelocaties die er voor 2004 ook waren, opnieuw gebruikt. Is de `oude' haltelocatie inmiddels te verkeersonveilig, niet in de nabijheid van een belangrijke locatie of niet toegankelijk genoeg, dan wordt de halte op een nieuwe locatie aangelegd. Waar bushaltes onnodig dicht op elkaar liggen, worden er juist ook bushaltes verwijderd. En daar waar nodig worden haltes ook aangepast zodat ze beter toegankelijk worden voor mindervaliden. Tot slot worden sommige haltes langs de dreven aangepast zodat er langere bussen kunnen stoppen, en meerdere bussen tegelijk. De nieuwe haltes zijn zo over de stad verspreid, dat meer dan
90% van de bebouwing in de stad een halte op loopafstand heeft.
Beste locatie, minste overlast

Haltes in de bebouwde kom liggen altijd binnen de invloedssfeer van woningen, ook in Lelystad. Bij het plaatsen van bushaltes zoekt de gemeente daarom naar de zo best mogelijke locatie met zo min mogelijk overlast voor omwonenden. Maar bij een nieuwe locatie wordt er ook rekening gehouden met bijvoorbeeld de toegankelijkheidseisen voor gehandicapten, verkeers- en sociale veiligheid, behoud van bomen, en voorkoming van onnodig verlies van parkeerplaatsen. Daarnaast kan een halte niet overal geplaatst worden vanwege ondergrondse kabels en leidingen, die altijd bereikbaar moeten blijven. Maar ook het maximaal beschikbare budget is een belangrijke overweging. De locaties waar nieuwe bushaltes komen, oude bushaltes weer in gebruik zijn genomen en haltes zijn komen te vervallen, zijn zorgvuldig door de gemeente besproken met onder andere het GOL (Gehandicapten Overleg Lelystad), Arriva, politie Flevoland en het ROCOVF (consumentenorganisaties openbaar vervoer).

Sociale veiligheid bij haltes

Sommige haltes zijn vanuit de woonbuurten niet goed of helemaal niet toegankelijk voor gehandicapten. Dit speelt met name bij de haltes langs de dreven, waar de haltes in sommige gevallen alleen toegankelijk zijn via een trap. In andere gevallen zijn toegangspaden niet verlicht, worden overwoekerd door groen of zijn slecht bestraat. De gemeente past alleen halteperrons en het straatmeubilair op de bushalte aan. Gezien de bezuinigingsslag die de gemeente moet maken, wordt het onderhoud beperkt tot een incidentele snoeibeurt.

Bezwaar maken

Er komen bij de gemeente veel vragen binnen over de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de komst van een halte. Er bestaat echter geen bezwaarprocedure tegen de inrichting van haltes. Een halte valt onder inrichting van de openbare ruimte, met betegeling en straatmeubilair. Hiertegen kunnen inwoners geen bezwaar maken. Wel kan er bezwaar gemaakt worden tegen het plaatsen van een haltebord bij een haltelocatie wanneer inwoners van mening zijn dat het daardoor geldende stop- en parkeerverbod gevolgen voor hen heeft.

Nieuw vervoersbedrijf

Op basis van de wet Personenvervoer 2000 moet openbaar vervoer in concessies aanbesteed worden. De looptijd van een normale busconcessie is op basis van Europese regels maximaal 10 jaar. Iedere concessie moet verplicht openbaar aanbesteed worden. Gemeente Lelystad heeft de concessie Lelystad zelf aanbesteed op basis van de delegatie van de provincie Flevoland. Arriva kwam als beste uit de aanbesteding, onder andere op het criterium het meeste vervoeraanbod. Ja