Gemeente Lelystad
Stadsbusvervoer Lelystad wijzigt per 4 september
Woensdag 24 augustus 2011
Het Stationsplein, bij NS station Lelystad
Arriva gaat het busvervoer per 4 september 2011 verzorgen in de
gemeente Lelystad. Naast een nieuwe dienstregeling en een uitbreiding
van de buslijnen in veel woonbuurten en op veel bedrijventerreinen waar
nu geen bus komt, worden ook de tweerichtingroutes weer ingevoerd.
Vanwege het nieuwe vervoeraanbod worden nieuwe haltes toegevoegd, maar
ook oude haltes weer in gebruik genomen en aangepast. Andere
haltes komen te vervallen.
Aanpassen busroutes
Het nieuwe busvervoer brengt een aantal wijzigingen met zich mee.
Allereerst gaan de stadsbussen weer in twee richtingen rijden, net
zoals voor 2004, in plaats van in één richting. De gemeenteraad heeft
dit uitgangspunt in 2008 vastgesteld als kader voor het nieuwe openbaar
vervoer. Dit naar aanleiding van klachten van zeer veel reizigers en de
resultaten van bewonersonderzoeken op dit gebied. Verder is uit inbreng
van de gemeenteraad, enquêtes en bewonersklachten gebleken dat bepaalde
gebieden in de stad tot nu toe te slecht bereikbaar zijn met de bus.
Het gaat dan bijvoorbeeld om wijken als het zuidelijke deel van
Lelystad-Haven, Warande, een deel van de Atolwijk en Landerijen-Noord,
een aantal bedrijventerreinen en het vliegveld. Daarom zijn ook hier de
busroutes aangepast.
Nieuwe haltes
Nieuwe busroutes leiden tot nieuwe haltes. Daarom zijn er verschillende
haltes in Lelystad toegevoegd, opnieuw in gebruik genomen, maar ook
komen te vervallen. De aanleg van sommige haltes gaat samen met de
aanleg van een korte busstrook. Waar mogelijk worden `oude'
haltelocaties die er voor 2004 ook waren, opnieuw gebruikt. Is de
`oude' haltelocatie inmiddels te verkeersonveilig, niet in de nabijheid
van een belangrijke locatie of niet toegankelijk genoeg, dan wordt de
halte op een nieuwe locatie aangelegd. Waar bushaltes onnodig dicht op
elkaar liggen, worden er juist ook bushaltes verwijderd. En daar waar
nodig worden haltes ook aangepast zodat ze beter toegankelijk worden
voor mindervaliden. Tot slot worden sommige haltes langs de dreven
aangepast zodat er langere bussen kunnen stoppen, en meerdere bussen
tegelijk. De nieuwe haltes zijn zo over de stad verspreid, dat meer dan
90% van de bebouwing in de stad een halte op loopafstand heeft.
Beste locatie, minste overlast
Haltes in de bebouwde kom liggen altijd binnen de invloedssfeer van
woningen, ook in Lelystad. Bij het plaatsen van bushaltes zoekt de
gemeente daarom naar de zo best mogelijke locatie met zo min mogelijk
overlast voor omwonenden. Maar bij een nieuwe locatie wordt er ook
rekening gehouden met bijvoorbeeld de toegankelijkheidseisen voor
gehandicapten, verkeers- en sociale veiligheid, behoud van bomen, en
voorkoming van onnodig verlies van parkeerplaatsen. Daarnaast kan een
halte niet overal geplaatst worden vanwege ondergrondse kabels en
leidingen, die altijd bereikbaar moeten blijven. Maar ook het maximaal
beschikbare budget is een belangrijke overweging. De locaties waar
nieuwe bushaltes komen, oude bushaltes weer in gebruik zijn genomen en
haltes zijn komen te vervallen, zijn zorgvuldig door de gemeente
besproken met onder andere het GOL (Gehandicapten Overleg Lelystad),
Arriva, politie Flevoland en het ROCOVF (consumentenorganisaties
openbaar vervoer).
Sociale veiligheid bij haltes
Sommige haltes zijn vanuit de woonbuurten niet goed of helemaal niet
toegankelijk voor gehandicapten. Dit speelt met name bij de haltes
langs de dreven, waar de haltes in sommige gevallen alleen toegankelijk
zijn via een trap. In andere gevallen zijn toegangspaden niet verlicht,
worden overwoekerd door groen of zijn slecht bestraat.
De gemeente past alleen halteperrons en het straatmeubilair op de
bushalte aan. Gezien de bezuinigingsslag die de gemeente moet maken,
wordt het onderhoud beperkt tot een incidentele snoeibeurt.
Bezwaar maken
Er komen bij de gemeente veel vragen binnen over de mogelijkheid om
bezwaar te maken tegen de komst van een halte. Er bestaat echter geen
bezwaarprocedure tegen de inrichting van haltes. Een halte valt onder
inrichting van de openbare ruimte, met betegeling en straatmeubilair.
Hiertegen kunnen inwoners geen bezwaar maken. Wel kan er bezwaar
gemaakt worden tegen het plaatsen van een haltebord bij een
haltelocatie wanneer inwoners van mening zijn dat het daardoor geldende
stop- en parkeerverbod gevolgen voor hen heeft.
Nieuw vervoersbedrijf
Op basis van de wet Personenvervoer 2000 moet openbaar vervoer in
concessies aanbesteed worden. De looptijd van een normale busconcessie
is op basis van Europese regels maximaal 10 jaar. Iedere concessie moet
verplicht openbaar aanbesteed worden. Gemeente Lelystad heeft de
concessie Lelystad zelf aanbesteed op basis van de delegatie van de
provincie Flevoland. Arriva kwam als beste uit de aanbesteding, onder
andere op het criterium het meeste vervoeraanbod.
Ja