Nicholas Ray's We Can't Go Home Again beleeft première in Venetië
Persbericht van EYE Film Instituut Nederland
Een prachtige restauratie van We Can't Go Home Again (1973) van
Nicholas Ray zal op 4 september zijn wereldpremière beleven op het
Filmfestival van Venetië. Het door EYE Film Instituut Nederland en de
Film Academy Archive gerestaureerde We Can't Go Home Again is een
radicaal visueel experiment van een opmerkelijk filmcollectief en
tegelijkertijd een confronterend portret van de legendarische regisseur
van Rebel Without A Cause. Nicholas Ray (1911-1979) werd precies
honderd jaar geleden geboren.
We Can't Go Home Again: vertoning in Venetië op 4 september 14.30 in
aanwezigheid van Susan Ray en acteur en regisseur James Franco.
EYE Film Instituut Nederland organiseert in het najaar 2012 in het
nieuwe gebouw aan het IJ een retrospectief van het werk van Nicholas
Ray, inclusief We Can't Go Home Again.
Speciale persvoorstelling We Can't Go Home Again: maandag 29 augustus,
10.30 in EYE (Vondelpark 3). Aanmelden bij Marnix van Wijk, Pers- &
PR-attaché, marnixvanwijk@eyefilm.nl.
"Ik kan je niet leren hoe je een film maakt. Film is een ervaring",
vertelde de Hollywoodlegende Nicholas Ray aan zijn studenten op het
Harpur College in Binghamton, New York, tijdens hun eerste college in
1971, nadat Ray Hollywood definitief vaarwel had gezegd. De beste
manier om te leren filmen was door er één te maken, vond hij. Samen met
zijn studenten vormde hij een leefgemeenschap, waarbij iedereen om de
week een andere taak voor of achter de camera op zich nam. Het
resultaat was het grensverleggende We Can't Go Home Again, de laatste
lange film van Ray, die beroemd werd met Rebel Without A Cause (1955).
Ray's collectief werkte en leefde samen in een huis buiten de campus,
zodat de grenzen tussen set en privéleven vervaagden. We Can't Go Home
Again kan dan ook gezien worden als een vroege versie van de
reality-tv, door de openhartige wijze waarop de jongeren hun
zielenroerselen blootleggen. Ray introduceerde zo een nieuw genre, de
'journalistieke film', een document van "de geschiedenis, de manieren
en de mores van het dagelijkse leven". Niet alleen geeft de film een
indringend beeld van een generatie van onzekere adolescenten, maar
bovenal is We Can't Go Home Again een confronterend portret van de
getroebleerde filmmaker zelf, die door zijn mental breakdown de spil is
van de film. Uiteindelijk is We Can't Go Home Again een weerspiegeling
van Ray's credo dat 'film een manier van leven is'.
Ray schoot in alle formaten, van Super8 en 16mm tot 35mm, waarbij
meerdere kleine afbeeldingen tegelijk te zien zijn door middel van
rear-projection fotografie. Dit betekent dat tijdens de speelduur van
90 minuten de kijker zo'n vier uur film ziet. Door dit speciale gebruik
van meerdere beelden tegelijk, ontwikkeld door Ray zelf, laat hij zien
dat we niet leven of denken in een rechte lijn, en dat onze individuele
verhalen zich gelijktijdig met de verhalen van anderen ontvouwen. Met
behulp van Nam June Paik's videosynthesizer worden de beelden vaak
zelfs abstract expressionistisch. Plot, logica en tijdsbesef ontbreken.
De film werd vertoond als een work in progress buiten competitie in
Cannes in 1973, waarna Ray aan de film bleef werken totdat hij stierf
in 1979.
Vertoning in Venetië met James Franco
De Amerikaanse regisseur en acteur James Franco en weduwe Susan Ray
zullen aanwezig zijn bij de vertoning op zondag 4 september om 14.30 in
de Sala Grande van het Palazzo del Cinema. Op 4 september zal ook Susan
Ray's documentaire Don't Expect Too Much worden vertoond (Sala Perla,
11 uur), een behind the scenes bij We Can't Go Home Again, met Nicholas
Ray, Jim Jarmusch, Victor Erice en Tom Farrell.
De vertoning wordt gevolgd door een paneldiscussie over Nicholas Ray
met James Franco, kunstenaar Douglas Gordon en Henry Hopper - de zoon
van Dennis Hopper, die in Rebel Without a Cause speelde (1955). Henry
Hopper heeft meegewerkt aan James Franco's installatie Rebel, een
hommage aan Ray's meesterwerk Rebel Without a Cause. James Franco
regisseerde ook Sal (première in Venetië), een film gebaseerd op het
leven van Sal Mineo, de acteur die beroemd werd door zijn rol naast
James Dean in Rebel Without a Cause. De installatie Rebel is een
onderdeel van de 54e Biënnale van Venetië International Art Exhibition,
gemaakt door James Franco, in samenwerking met Douglas Gordon, Harmony
Korine, Damon McCarthy, Paul McCarthy, Ed Ruscha en Aaron Young.
Na Venetië beleeft We Can't Go Home Again zijn Noord-Amerikaanse
première op het New York Film Festival en maakt de film een
wereldtournee langs onder andere New York, London, Tokio, Toronto en
Sao Paulo.
EYE organiseert in het najaar 2012 in het nieuwe gebouw aan het IJ een
retrospectief van het werk van Nicholas Ray, inclusief We Can't Go Home
Again.
Over de restauratie
De restauratie is uitgevoerd door Susan Ray, president van de Nicholas
Ray Foundation, EYE Film Instituut Nederland (beeld) en de Academy of
Motion Picture Arts and Sciences' Academy Film Archive (geluid), in
samenwerking met Gucci, Martin Scorsese's The Film Foundation, The
Gulbenkian Foundation, Cinemathèque Fran(cc)aise, Rai Cinema en Museo
Nazionale del Cinema.
Nieuw aan de digitale restauratie is de toevoeging van Ray's voice-over
aan het begin van de film. Bij het digitaal verwijderen van de
beschadigingen in de filmbeelden werd het oorspronkelijke handmatige
proces voor het realiseren van de 'multiple image' zo veel mogelijk
gerespecteerd. Ook is de soundtrack verbeterd, aan de hand van de
originele opnames die Ray niet kon meenemen toen hij de film in 1973
haastig naar Cannes bracht. Zo kon de aandacht weer volledig uitgaan
naar het inventieve gebruik van beeld en geluid, de experimentele
kracht van de beelden, en het hand-made vakmanschap van Ray en zijn
studenten.
Bij het verwijderen van de beschadigingen op de print werd het
oorspronkelijke beeldproces zo veel mogelijk gerespecteerd. De
uitvoerige restauratie is gebaseerd op de versie die als eerste werd
vertoond op het filmfestival van Cannes. Dit is de meest complete
versie die publiekelijk is vertoond.
Sandra den Hamer, directeur van EYE: "De restauratie van We Can't Go
Home Again was voor EYE een van de belangrijkste projecten in de
afgelopen jaren. De gerestaureerde film voegt een parel toe aan de
EYE-collectie. EYE staat niet alleen voor het behoud van het nationale
maar ook het internationale cinematografische erfgoed. Nicholas Ray
behoort tot de categorie van de filmauteurs die de cinema opnieuw heeft
uitgevonden en de geschiedenis en de kunst van het bewegende beeld
heeft veranderd."
Susan Ray, president van The Nicholas Ray Foundation: "The Nicholas Ray
Foundation benaderde EYE Film Instituut Nederland op advies van Marco
Müller, en ik ben blij dat we dat hebben gedaan. We hadden geen betere
partner kunnen vinden voor de restauratie van We Can't Go Home Again.
De medewerkers van EYE hebben onafgebroken bijgedragen aan dit project
met middelen, energie, intelligentie, expertise en liefde. Werken met
de mensen van EYE, en in het bijzonder met Sandra den Hamer, Giovanna
Fossatie en Anne Gant, is een groot plezier geweest."
Marco Müller, directeur van het Filmfestival van Venetië: "De
verfijning en emotionele kracht van Ray's meervoudige beelden zijn
ongeëvenaard, zelfs nu de digitale technologie deze techniek direct
toegankelijk heeft gemaakt."
Michael Pogorzelski, directeur van de Academy Film Archive: "We zijn
zeer tevreden dat de eerste samenwerking tussen EYE en de Academy Film
Archive de restauratie was van Nicholas Ray's ambitieuze film. Samen
met Susan Ray heeft het restauratieteam alle uitdagingen van dit unieke
project het hoofd kunnen bieden."
We Can't Go Home Again (VS, 1973)
35mm - kleur - 90 minuten
Regie: Nicholas Ray
Producent: Nicholas Ray
Scenario: Nicholas Ray, Susan Ray
Cast & crew: Nicholas Ray, Tom Farrell, Susan Ray, Leslie Wynne
Levinson e.v.a.
Noot voor redacties
EYE Film Instituut Nederland
Meer informatie
(
Razende Robot Reporter