Vergrijzend Nederland fit en energiek
Persbericht van MarketResponse Nederland BV
Grijzend Nederland
Veel mensen zullen het herkennen, het ontdekken van een eerste grijze
haar. Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau MarketResponse onder
Nederlandse jongeren (20 - 30 jaar) en ouderen (50+ jaar) blijkt dat
ruim 60% van de Nederlandse mannen en vrouwen grijs haar heeft en dat
beide geslachten over het algemeen rond hun 40ste jaar grijs worden.
Een groot verschil tussen mannen en vrouwen zit er echter in de
leeftijd waarop de grijze haren worden ontdekt en degene die deze
grijze haren ontdekt. Een kwart van de vrouwen met grijs haar geeft aan
al voor haar 30ste jaar grijze haren te hebben ontdekt. Bij de mannen
is dit een veel kleinere groep. Daarnaast wordt bij één op de twee
grijzende mannen de eerste grijze haar ontdekt door hun partner of
familielid, waar 2 op de 3 vrouwen hun eerste grijze haar zelf ontdekt.
Houden de grijze haren het mannelijk geslacht wellicht minder bezig
omdat het bij mannen charmant gevonden wordt, terwijl dit voor vrouwen
niet op gaat? In elk geval geldt dat lang niet iedereen moeite heeft
met grijze haren: "Mijn kapster wil al jaren mijn haren verven, maar ik
ben en blijf happy grijs!" aldus één van de respondenten uit het
onderzoek.
Grijs haar geen directe gevolgen voor de gezondheid
Mensen met grijze haren kunnen opgelucht adem halen. In het onderzoek
komt tevens naar voren dat mensen met grijs haar zich zeker net zo
gezond voelen als mensen zonder grijs haar. Ruim tweederde van de
Nederlanders met grijs haar voelt zich gezond, fit en energiek.
Vergelijkbare cijfers worden gevonden bij mensen zonder grijze haren.
Zelfs 1 op de 10 niet-grijzen voelt zich futloos in verhouding tot een
veel kleinere groep futlozen met grijs haar. De meeste grijze haren
zitten in de leeftijdscategorie 50 plus. Ondanks een grotere kans op
gezondheidsklachten schat de oudere grijze groep zichzelf minstens zo
gezond als de jongere groep, waar minder grijze haren voorkomen.
Over het onderzoek
Dit is een landelijk representatief onderzoek dat is afgenomen in week
29 en 30 van 2011 onder ruim 700 Nederlanders in de
leeftijdscategorieën 20 - 30 jaar en 50 - 70 jaar.
MarketResponse geeft door middel van onderzoek inzicht in uw
mogelijkheden om in te spelen op de kansen die vergrijzing uw
organisatie biedt en geeft gerichte adviezen. Wilt u weten hoe u kunt
inspelen op de vergrijzing in Nederland? Neem contact op met Wim
Nieuwenhuijse, Algemeen Directeur (06-166 107 55) bij MarketResponse.
Voor meer informatie over het thema vergrijzing kunt u kijken op onze
website www.marketresponse.nl/themas/vergrijzing.
Voor meer informatie over dit onderzoek, neem contact op met Petra
Immerzeel of Tim de Broekert, Research Consultants bij MarketResponse
Nederland te Leusden.
Razende Robot Reporter