UMC Utrecht
UMC Utrecht sterkste ziekenhuismerk
Het UMC Utrecht is voor de gemiddelde Nederlander het ziekenhuis met de
sterkste reputatie. De koppositie dankt het aan de nationale bekendheid
van de organisatie en de hoge waarderingsscore. Ook mensen die het UMC
Utrecht nog nooit hebben bezocht, blijken er veel vertrouwen in te
hebben.
Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda
Brand Consultancy uit Amsterdam onder 4700 Nederlanders. De top 10 van
sterkste ziekenhuismerken is in vergelijking met de vorige meting, uit
2009, vrijwel ongewijzigd.
Top 10 van ziekenhuizen met de sterkste reputatie op nationaal niveau
(+ positie in 2009)
1. (1) Universitair Medisch Centrum Utrecht
2. (3) UMC St Radboud
3. (2) Academisch Medisch Centrum (AMC)
4. (5) Erasmus MC
5. (4) Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (AVL)
6. (7) Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)
7. (6) VU Medisch Centrum
8. (8) Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
9. (9) Bronovo
10. (10) Slotervaart Ziekenhuis
In het onderzoek is ook navraag gedaan naar de kwaliteitsbeleving onder
de direct omwonenden van alle ziekenhuizen. Het UMC Utrecht staat op de
zesde plaats in de top 10.
Top 10 kwaliteitsbeleving ziekenhuizen onder direct omwonenden
1. Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)
2. UMC St Radboud
3. Ziekenhuis NijSmellinghe
4. Antonius Ziekenhuis
5. Medisch Centrum Leeuwarden (MCL)
6. Universitair Medisch Centrum Utrecht
7. Martini Ziekenhuis
8. Slingeland Ziekenhuis
9. Sint Maartenskliniek
10. Isala Klinieken
Senioren veel kritischer
Wat verder opvalt aan het onderzoek, is de kritische houding die
senioren in de afgelopen twee jaar hebben gekregen ten aanzien van
ziekenhuizen. Vijfenvijftigplussers zijn er aanzienlijk negatiever over
gaan denken. Terwijl senioren in 2009 nog bovengemiddeld enthousiast
over deze sector waren, is de stemming in korte tijd helemaal
omgeslagen. "Alle negatieve publiciteit over ziekenhuizen heeft de
55-plusser kennelijk flink aangegrepen", aldus merkadviseur Beerda.
"Het imago van ziekenhuizen is vooral onder deze bevolkingsgroep veel
minder sympathiek geworden. De informatievoorziening en de
patiëntbejegening worden door hen minder positief beoordeeld."
vrijdag 2 september 2011