Nieuw-Vlaamse Alliantie
02 september 2011
Er moet onmiddellijk een "crisismanager terugkeer" aangesteld worden.
Hij of zij moet ervoor zorgen dat er eindelijk constructief
samengewerkt wordt tussen de verschillende asielinstanties. De
crisismanager moet aan het hoofd staan van de "taskforce terugkeer",
die dringend opnieuw moet worden opgericht. Hiermee reageert Kamerlid
Theo Francken van de N-VA op de klacht van het Antwerps gerecht over
het falend asiel- en migratiebeleid.
In de taskforce terugkeer, die opnieuw de co-ordinatie van het
terugkeerbeleid op zich moet nemen, moeten vertegenwoordigers zitten
van de kabinetten van de staatssecretarissen Courard en Wathelet, van
premier Leterme, Fedasil, DVZ, buitenlandse zaken, luchthavenpolitie,
justitie, lokale politie en defensie.
"Het grootste probleem in ons migratiebeleid is het totale onevenwicht
tussen instroom en uitstroom. Terwijl de instroom elk jaar toeneemt,
daalt de uitstroom van mensen die het land moeten verlaten. Zonder
effectief terugkeerbeleid - vrijwillig als het kan, gedwongen als het
moet - is elk migratiebeleid gedoemd te mislukken. Staatssecretaris
Courard is bevoegd voor vrijwillige terugkeer, Wathelet voor gedwongen
terugkeer, minister De Clerck voor illegale criminelen en ga zo maar
door... Niemand ziet door de bomen het bos nog. Terugkeren is voor
steeds minder uitgeprocedeerde migranten een optie omdat de permanente
regularisatie van duizenden illegalen hier gebetonneerd is in de
vreemdelingenwet. België is Europees koploper inzake regularisaties:
onderduiken is dan ook een nationale sport. En dat loont, want vroeg of
laat krijgt de illegale vreemdeling toch papieren," zegt Theo Francken.
Slechts 15 procent keert terug
De cijfers spreken voor zich. Slechts 15% van alle illegalen van buiten
de Europese Unie, die vorig jaar een bevel kregen om België te
verlaten, deed dat ook. Bij de Marokkanen is het percentage zelfs maar
7%, bij Algerijnen 1,6%. Dat bleek uit nieuwe cijfers van het Europees
Migratienetwerk.
In 2010 kregen 28.196 buitenlanders van buiten de Europese Unie
("derdelanders") een bevel om binnen de vijf dagen het grondgebied te
verlaten. Slechts 4.413 (15,7%) deden dat ook. De grootste groep
illegalen met zo'n bevel waren Marokkanen: 4.616 moesten vertrekken,
324 (7%) deden dat ook of werden verwijderd. Daarna volgen de
Algerijnen: 4.456 bevelen en 71 verwijderingen (of 1%). Bij de Russen
en de Irakezen vertrokken respectievelijk 17,6% en 9,5% van de
illegalen die een bevel kregen om dat te doen.
"Die balans is dus heel negatief", zegt Francken. "We hebben wel geen
terugname-akkoord met Algerije, maar daarachter kan de overheid zich
niet blijven verschuilen. Frankrijk heeft wel zo'n akkoord. Vanuit
Marseille varen schepen met illegale Algerijnen terug. Waarom proberen
wij hen niet via Frankrijk terug te sturen? Idem voor Zweden dat wel
special flights organiseert naar Irak, terwijl wij zo goed als geen
illegale Irakezen verwijderd krijgen. Waar blijft de samenwerking in de
Europese Unie?"
Het probleem Marokko
Francken: "Ik ben ook verbaasd over het lage percentage Marokkanen dat
effectief terugkeert. Is dat nog normaal? Wij vangen hier zoveel
Marokkanen op, 86% van de Marokkanen die naar België komen, komt hier
in het kader van de gezinshereniging. Maar de Marokkaanse overheid doet
niets om ons te helpen. Ze helpt ons niet om de gezinshereniging te
beperken; de Marokkaanse homecarrier Royal Air Maroc weigert elke
medewerking bij repatriëring; de overheid wil amper illegale Marokkanen
terugnemen en ze wil niet meehelpen om na te gaan of Marokkanen die
hier steun genieten in Marokko geen vastgoed bezitten. Het blijft toch
hallucinant dat het al 5 jaar geleden is dat er een special flight werd
georganiseerd richting Marokko terwijl er jaarlijks meer dan 4000
Marokkanen een bevel krijgen om het grondgebied te verlaten."
Auteur(s):
Theo Francken, Kamerlid
Contactinfo:
Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA
E-post: annemie.nijs@n-va.be