foodwatch: maak schone en vieze keukens openbaar met Smiley's
Persbericht van Stichting Foodwatch Nederland
Amsterdam, 30 augustus 2011 - Op vrijdag 2 september horen
horecaklanten of ze voortaan mogen weten welke keukens schoon zijn en
welke een potje maken van de hygiëne. foodwatch eiste begin dit jaar
dat het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de
horeca-inspectierapporten van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
(nVWA) openbaar maakt. foodwatch, de organisatie voor eerlijk eten,
deed hiervoor bij de rechter een beroep op de Wet Openbaarheid van
Bestuur.
Het systeem om de inspecties openbaar te maken heeft zich al bewezen.
Openheid over de keukenhygiëne in de horeca is in Denemarken al tien
jaar de norm. De laatste inspectie is in iedere horecagelegenheid te
lezen. De klant kan aan de treurige of blije 'Smiley' bij de deur zien
hoe schoon de keuken is. De Smiley's staan met de inspectieverslagen op
het web en worden verwerkt in mobiele apps.
Klanten zijn tevreden met de informatie en hoewel de meeste ondernemers
aanvankelijk tegen waren, kan ruim 88 procent inmiddels niet meer
zonder hun Smiley. De beste, schoonste Deense restaurants krijgen extra
klanten, vanwege hun blije Smiley aan de deur. foodwatch pleit ervoor
dat Nederland het Smiley-systeem ook invoert.
Helaas houdt de nVWA alle informatie over de keukens die zij
inspecteert onder de pet, al tientallen jaren. Het ministerie laten
weten dit te doen om te voorkomen dat privacygevoelige informatie,
zoals persoonsnamen, openbaar wordt gemaakt. De Koninklijke Horeca
Nederland is ook tegen openheid.
foodwatch vindt geheimhouding een ouderwetse werkwijze, die geen
rekening houdt met het feit dat klanten tegenwoordig meer en actuele
informatie verlangen. Als de inspecteurs in de horecakeukens
wanprestaties tegenkomen, moet dat juist zo snel mogelijk naar buiten
worden gebracht, vindt foodwatch. "Bovendien zijn de gegevens er al,
geef ze door aan de consumenten die de informatie goed kunnen
gebruiken." stelt Bart van Opzeeland van foodwatch. "De nVWA is een
publieke dienst, het is heel logisch dat burgers voortaan inzage
krijgen in de resultaten."
Van Opzeeland wijst erop hoe machteloos klanten zonder deze informatie
zijn. "Als je uit eten gaat, mag je als klant zelf niet in de keuken
komen, uit hygiënische overwegingen. Maar je hebt een heel direct
belang. Vieze keukens kunnen leiden tot nare besmettingen. Dankzij het
Smiley-systeem kunnen bedrijven laten zien dat ze schoon werken en
kunnen consumenten een veilige keus maken."
Links:
http://www.foodwatch.nl
Razende Robot Reporter