Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
1001 Zorgoplossingen, ook volgens de patiënt?
30 augustus 2011
Wat wil de patiënt om langer zelfstandig of gemakkelijker te kunnen
blijven functioneren? Dat is volgens patiëntenfederatie NPCF een
cruciale vraag die de partijen in het zorgveld zich moeten stellen als
het gaat om zorginnovatie.
De NPCF vindt dat de mening en ervaring van de patiënt kan bijdrage aan
zorginnovatie. 'Betrek de patiënt van meet af aan bij innoverende
initiatieven', aldus Wilna Wind, NPCF-directeur. 'Het levert
rechtstreekse informatie die zeker kostenbesparingen op kan leveren'.
De hartfalenpoli in Groningen en de digitale IVF-poli in Nijmegen zijn
hier goede voorbeelden van. Bij beide initiatieven werd eerst met
patiënten gesproken en daarna pas begonnen met de technologische
ontwikkeling'.
De Vereniging FME-CWM presenteerde deze week haar visiedocument 1001
Zorgoplossingen. De vereniging pleit voor meer middelen en vooral
minder bureaucratie om zorginnovatie ruimer baan te geven. De
Vereniging overhandigde het visiedocument gisteren aan minister
Schippers.
De NPCF ondersteunt deze visie die veel besparingen op zorg en
personeel kan opleveren. Ook vindt de NPCF dat zorginnovatie door moet
blijven gaan zonder allerlei beren op de weg. Dit komt ten goede aan de
patiënt want daar draait het tenslotte om.
Daarom vindt de NPCF dat degene die het uiteindelijk aangaat, namelijk
de patiënt, bij zorginnovatie als eerste bevraagd dient te worden. Het
gaat niet slechts om de werking van het nieuwste technische snufje.