Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


1001 Zorgoplossingen, ook volgens de patiënt?

30 augustus 2011
Wat wil de patiënt om langer zelfstandig of gemakkelijker te kunnen blijven functioneren? Dat is volgens patiëntenfederatie NPCF een cruciale vraag die de partijen in het zorgveld zich moeten stellen als het gaat om zorginnovatie.

De NPCF vindt dat de mening en ervaring van de patiënt kan bijdrage aan zorginnovatie. 'Betrek de patiënt van meet af aan bij innoverende initiatieven', aldus Wilna Wind, NPCF-directeur. 'Het levert rechtstreekse informatie die zeker kostenbesparingen op kan leveren'.

De hartfalenpoli in Groningen en de digitale IVF-poli in Nijmegen zijn hier goede voorbeelden van. Bij beide initiatieven werd eerst met patiënten gesproken en daarna pas begonnen met de technologische ontwikkeling'.

De Vereniging FME-CWM presenteerde deze week haar visiedocument 1001 Zorgoplossingen. De vereniging pleit voor meer middelen en vooral minder bureaucratie om zorginnovatie ruimer baan te geven. De Vereniging overhandigde het visiedocument gisteren aan minister Schippers.

De NPCF ondersteunt deze visie die veel besparingen op zorg en personeel kan opleveren. Ook vindt de NPCF dat zorginnovatie door moet blijven gaan zonder allerlei beren op de weg. Dit komt ten goede aan de patiënt want daar draait het tenslotte om.

Daarom vindt de NPCF dat degene die het uiteindelijk aangaat, namelijk de patiënt, bij zorginnovatie als eerste bevraagd dient te worden. Het gaat niet slechts om de werking van het nieuwste technische snufje.