Project Gemeente Westland
evaluatie positief voor Westland
WMO evaluatie positief voor Westland
Publicatiedatum: 30-08-2011
Westlanders zijn tevreden over de dienstverlening in het kader van de
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit bleek uit een
belevingsonderzoek onder 1500 Westlanders eerder dit jaar. Ook in
vergelijking met andere gemeentes deed Westland het in 2010 goed. Op
het gebied van beleidsparticipatie, jeugd, mantelzorg,
vrijwilligerswerk, wonen, zorg en toegankelijkheid is de score van
Westland met een waarde van 69% hoger dan het landelijk gemiddelde
van 65%. De resultaten van de benchmark en het belevingsonderzoek
worden betrokken bij het Wmo-beleidsplan 2012 - 2015.
De Wmo heeft als doel mensen zo lang mogelijk mee te laten doen in de
samenleving. De gemeente heeft als taak mensen te helpen voor wie dat
niet vanzelf gaat. Bijvoorbeeld door hulp in de huishouding te
organiseren maar ook door vrijwilligers en mantelzorgers te waarderen
en te ondersteunen. Naast goede scores is er ook ruimte voor
verbetering. Leefbaarheid, het Stip Westland loket en de
(maatschappelijke) opvang scoren iets minder ten opzichte van de
andere gemeentes.
Enkele resultaten
Informatievoorziening en advies / bekendheid Wmo
De meeste inwoners zijn tevreden over de informatievoorziening vanuit
de gemeente over wonen, zorg en welzijn. Slechts een derde van de
inwoners is bekend met de Wmo. Daarvan weet maar een klein deel dat
inwoners invloed kunnen uitoefenen op het gemeentelijk Wmo-beleid. De
bekendheid van de Wmo-adviesraad onder de Westlandse bevolking is lager
dan in de andere gemeenten.
Jeugd en opvoeding
64% van de inwoners met thuiswonende kinderen weet waar zij moeten zijn
met opvoedingsvragen. 91% van de inwoners die opvoedingsondersteuning
hebben ontvangen, is hierover tevreden tot zeer tevreden. De Gemeente
Westland scoort hiermee ten opzichte van de andere gemeenten zeer goed.
Leefbaarheid
Het merendeel van de inwoners is tevreden over hun buurt. 88% is
tevreden over de prettige omgang en 85% voelt zich goed thuis in de
buurt. Ook met de aanwezigheid van goede voorzieningen scoort de
Gemeente Westland goed. De inwoners ervaren over het algemeen de
kwaliteit van de buurt in de Gemeente Westland als redelijk goed. Ten
opzichte van andere gemeentes ondervinden inwoners relatief vaak
overlast van bijvoorbeeld hondenpoep (33%) en zwerfvuil (19%). Openbaar
vervoer en groenvoorzieningen wordt door velen gemist.
Stip Westland
De score voor Stip Westland (68% ten opzichte van 74%) wordt
veroorzaakt doordat de geboden dienstverlening verschilt per gemeente.
Stip Westland biedt alleen informatie. Er is geen directe bemiddeling
en besluitvorming.
Maatschappelijke opvang
De iets lagere score op het gebied van opvang (65% ten opzichte van
67%) wordt veroorzaakt doordat de Gemeente Westland geen zogeheten
'centrumgemeente' is. Dat wil zeggen dat Westland minder vergaande
bevoegdheden en middelen heeft om de opvang te organiseren. De gemeente
Delft is voor de gemeente Westland en omliggende gemeenten de
centrumgemeente met specifieke verantwoordelijkheid voor de
maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Delft krijgt hiervoor
vanuit de Rijksoverheid extra middelen.
Belevingsonderzoek
In het belevingsonderzoek hebben Westlanders hun mening gegeven over
zaken als woonomgeving, opvoedondersteuning, ondersteuning aan
mantelzorgers en vrijwilligers en de informatie die de gemeente geeft
op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Deze meningen zijn weer
vergeleken met andere gemeenten. Er zijn 1500 inwoners aangeschreven,
636 inwoners in de leeftijd van 18 jaar en ouder hebben de vragenlijst
ingevuld. De respons voor de gemeente Westland is daarmee 42%.
Meer informatie
Het samenvattende rapport en de onderliggende onderzoeken (uitgevoerd
door SGBO) zijn beschikbaar via www.gemeentewestland.nl/wmo.