Project Gemeente Westland

evaluatie positief voor Westland

WMO evaluatie positief voor Westland

Publicatiedatum: 30-08-2011

Westlanders zijn tevreden over de dienstverlening in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit bleek uit een belevingsonderzoek onder 1500 Westlanders eerder dit jaar. Ook in vergelijking met andere gemeentes deed Westland het in 2010 goed. Op het gebied van beleidsparticipatie, jeugd, mantelzorg, vrijwilligerswerk, wonen, zorg en toegankelijkheid is de score van Westland met een waarde van 69% hoger dan het landelijk gemiddelde van 65%. De resultaten van de benchmark en het belevingsonderzoek worden betrokken bij het Wmo-beleidsplan 2012 - 2015.

De Wmo heeft als doel mensen zo lang mogelijk mee te laten doen in de samenleving. De gemeente heeft als taak mensen te helpen voor wie dat niet vanzelf gaat. Bijvoorbeeld door hulp in de huishouding te organiseren maar ook door vrijwilligers en mantelzorgers te waarderen en te ondersteunen. Naast goede scores is er ook ruimte voor verbetering. Leefbaarheid, het Stip Westland loket en de (maatschappelijke) opvang scoren iets minder ten opzichte van de andere gemeentes.

Enkele resultaten

Informatievoorziening en advies / bekendheid Wmo De meeste inwoners zijn tevreden over de informatievoorziening vanuit de gemeente over wonen, zorg en welzijn. Slechts een derde van de inwoners is bekend met de Wmo. Daarvan weet maar een klein deel dat inwoners invloed kunnen uitoefenen op het gemeentelijk Wmo-beleid. De bekendheid van de Wmo-adviesraad onder de Westlandse bevolking is lager dan in de andere gemeenten.

Jeugd en opvoeding
64% van de inwoners met thuiswonende kinderen weet waar zij moeten zijn met opvoedingsvragen. 91% van de inwoners die opvoedingsondersteuning hebben ontvangen, is hierover tevreden tot zeer tevreden. De Gemeente Westland scoort hiermee ten opzichte van de andere gemeenten zeer goed.

Leefbaarheid
Het merendeel van de inwoners is tevreden over hun buurt. 88% is tevreden over de prettige omgang en 85% voelt zich goed thuis in de buurt. Ook met de aanwezigheid van goede voorzieningen scoort de Gemeente Westland goed. De inwoners ervaren over het algemeen de kwaliteit van de buurt in de Gemeente Westland als redelijk goed. Ten opzichte van andere gemeentes ondervinden inwoners relatief vaak overlast van bijvoorbeeld hondenpoep (33%) en zwerfvuil (19%). Openbaar vervoer en groenvoorzieningen wordt door velen gemist.

Stip Westland
De score voor Stip Westland (68% ten opzichte van 74%) wordt veroorzaakt doordat de geboden dienstverlening verschilt per gemeente. Stip Westland biedt alleen informatie. Er is geen directe bemiddeling en besluitvorming.

Maatschappelijke opvang
De iets lagere score op het gebied van opvang (65% ten opzichte van 67%) wordt veroorzaakt doordat de Gemeente Westland geen zogeheten 'centrumgemeente' is. Dat wil zeggen dat Westland minder vergaande bevoegdheden en middelen heeft om de opvang te organiseren. De gemeente Delft is voor de gemeente Westland en omliggende gemeenten de centrumgemeente met specifieke verantwoordelijkheid voor de maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Delft krijgt hiervoor vanuit de Rijksoverheid extra middelen.

Belevingsonderzoek
In het belevingsonderzoek hebben Westlanders hun mening gegeven over zaken als woonomgeving, opvoedondersteuning, ondersteuning aan mantelzorgers en vrijwilligers en de informatie die de gemeente geeft op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Deze meningen zijn weer vergeleken met andere gemeenten. Er zijn 1500 inwoners aangeschreven, 636 inwoners in de leeftijd van 18 jaar en ouder hebben de vragenlijst ingevuld. De respons voor de gemeente Westland is daarmee 42%.

Meer informatie
Het samenvattende rapport en de onderliggende onderzoeken (uitgevoerd door SGBO) zijn beschikbaar via www.gemeentewestland.nl/wmo.