Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderwijsraad: profielstructuur havo-vwo niet wijzigen

Utrecht, 29 augustus 2011 - De VO-raad is positief over het advies 'Profielen in de bovenbouw havo-vwo', waarin de Onderwijsraad de minister adviseert geen wijzigingen aan te brengen in de profielstructuur voor havo en vwo. De raad concludeert dat vermindering van het aantal profielen niet leidt tot betere organiseerbaarheid, meer doelmatigheid en meer focus op de kern. Sjoerd Slagter, voorzitter VO-raad: 'Ook wij zien geen inhoudelijke redenen om het aantal profielen verplicht te verminderen. Daar komt bij dat het niet leidt tot de kostenbesparingen die de minister voor ogen heeft.'

De Onderwijsraad stelt terecht dat het niet zinvol is om een vermindering van het aantal profielen verplicht aan alle scholen op te leggen. Het leidt er niet toe dat scholen meer kunnen focussen op de kernvakken. Ook organisatorisch levert een wijziging weinig voordeel op. Het verminderen van het aantal profielen verandert bijvoorbeeld niets aan het aantal uren dat leerlingen les krijgen in een bepaald vak. Dat bepaalt de school namelijk zelf, los van de profielenstructuur.

Slagter: 'Uiteindelijk gaat het er om dat je profielen zo invult en organiseert dat je leerlingen zoveel mogelijk keuzemogelijkheden en kansen kunt bieden. Hoe dat het beste uitwerkt, verschilt per school. Het is daarom goed dat scholen die dat willen, nu ook al kunnen werken met twee profielen. In krimpgebieden bijvoorbeeld, kunnen scholen binnen de huidige wetgeving keuzes maken die passen bij hun specifieke situatie.'

Ook als het gaat om aansluitingsproblemen met het hoger onderwijs, is een wijziging van de profielstructuur volgens de Onderwijsraad niet de oplossing. De VO-raad onderschrijft dit: de aansluiting met het hoger onderwijs is meer gebaat bij focus op de basis en aandacht voor excellentie in het voortgezet onderwijs.

De VO-raad vindt net als de Onderwijsraad dat het werken zonder profielen op dit moment geen optie is. Scholen die dat willen moeten hier in samenwerking met het hoger onderwijs wel mee kunnen experimenteren. De ervaring die daaruit wordt opgedaan kan ten goede komen aan de gehele sector.


---




Ingezonden persbericht