Ingezonden persbericht


Persbericht

Arnhem, 29 augustus 2011

Worldcom PR Group neemt Barcelona Principles aan

De Worldcom Public Relations Group, het grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus ter wereld, heeft de Barcelona Declaration of Measurement Principles aangenomen als richtlijn voor het meten van PR-resultaten. De Worldcom Group is het eerste wereldwijde communicatienetwerk dat de principes officieel aanneemt voor actief gebruik door zijn partners.

De Barcelona Principles werden officieel gepubliceerd tijdens de tweede jaarlijkse European Summit on Measurement en zijn sindsdien bekrachtigd door verschillende internationale beroepsverenigingen, waaronder het Institute for Public Relations, de International Association for Measurement and Evaluation of Communication (AMEC), de International Communications Consultancy Organization (ICCO), en de Public Relations Society of America (PRSA). Dankzij de zeven basisprincipes kunnen PR-resultaten kwantitatief en kwalitatief gedefinieerd en gepresenteerd worden.

De Barcelona Principles omvatten de volgende zeven principes:
1. Stel doelen en meet die doelen vervolgens
2. Meet het effect in plaats van de prestatie
3. Meet het effect op de bedrijfsresultaten
4. Meet mediaresultaten via een kwantitatieve en een kwalitatieve benadering
5. Advertentiewaardes zijn niet bruikbaar om de waarde van public relations weer te geven
6. Social media kunnen en moeten gemeten worden


7. Transparantie en herhaalbaarheid van het onderzoek zijn essentieel voor solide meetmethoden

"De Worldcom Group ziet het meten van resultaten als een essentieel onderdeel van onze bedrijfstak en de Barcelona Principles ondersteunen de processen die onze partnerbureaus gebruiken voor het rapporteren van resultaten aan hun klanten", vertelt Matt Kucharski, voorzitter van de Worldcom Public Relations Group en senior vice president bij Padilla Speer Beardsley. "Al onze partners streven ernaar campagnes af te stemmen op de zakelijk doelstellingen van hun klanten, zodat de resultaten concreet bewijs leveren dat de strategieën werken".

Ook de Nederlandse Worldcom-partner Wisse Kommunikatie gelooft in de meerwaarde van de Barcelona Principles. "Ook wij zijn van mening dat de focus op het effect van de PR-inspanningen dient te liggen en niet zozeer op de prestatie 'an sich'. De toename van het aantal online publicaties maakt het bijvoorbeeld steeds lastiger de advertentiewaarde als richtlijn te blijven gebruiken. Ook het effect van de boodschap op de doelgroep nadat deze is verspreid, is belangrijk om te meten, zodat we daarop kunnen inspelen. De Barcelona Principles vormen een goede eerste stap voor het meten en presenteren van het effect van PR en spelen daarmee een grote rol in de discussie rondom dit onderwerp", aldus Serge Beckers, managing consultant van Wisse Kommunikatie.

Een interne commissie bestaande uit vertegenwoordigers uit Amerika, Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië en de Pacific zullen de komende periode meetsystemen en methoden ontwikkelen op basis van de Barcelona Principles. Daarnaast zal de Worldcom Group zijn partners voorzien van tools en trainingen om de acceptatie en het gebruik van deze nieuwe principes door henzelf en met name door hun klanten te bevorderen.