UMC St Radboud


Dr. Gerard Rongen, hoogleraar Translationeel Cardiovasculair Onderzoek 29-08-2011

De heer dr. Gerard Rongen is met ingang van 1 augustus 2011 benoemd tot hoogleraar bij het UMC St Radboud, met als leeropdracht Translationeel Cardiovasculair Onderzoek. Prof. Rongen zal als hoogleraar Translationeel Cardiovasculair Onderzoek een brugfunctie vervullen tussen het preklinisch en het klinisch onderzoek op het gebied van hart- en vaatziekten.

De heer Rongen studeerde geneeskunde in Nijmegen, waar hij in 1990 cum laude zijn artsexamen behaalde. Aansluitend werkte hij drie jaar als onderzoeker bij de afdeling Algemeen Interne Geneeskunde. In 1996 promoveerde Rongen, eveneens cum laude, in Nijmegen op onderzoek naar de vasculaire farmacologie van purines (adenosine, ATP). Dit zijn lichaamseigen stoffen die van belang zijn bij de energiehuishouding van cellen en bij de regulatie van diverse celfuncties.

Gerard Rongen was gedurende een jaar als research fellow verbonden aan de Universiteit van Toronto. Daar verrichtte hij binnen de afdeling Cardiologie van het Mount Sinai Hospital onder leiding van prof. J. Floras mensgebonden onderzoek naar neurovegetatieve effecten van adenosine. Terug in Nederland, voltooide hij zijn opleiding tot internist (registratie in 2000), klinisch farmacoloog en vasculair geneeskundige (registraties in 2003).

Sinds 2000 werkt dr. Rongen als internist en onderzoeker bij de afdeling Algemene Interne Geneeskunde en farmacologie/toxicologie. Aanvankelijk als KNAW-onderzoeker en later als Established Clinical Investigator van de Hartstichting.

In 2005 ontving hij de Galenusprijs voor zijn bijdrage aan het cardiovasculair klinisch farmacologisch onderzoek. Zijn onderzoek richt zich op cardiovasculaire farmacologie van purines en de farmacologische beïnvloeding van de weerbaarheid van cellen tegen zuurstoftekort zoals dat optreedt tijdens hartinfarct, herseninfarct of shock.

Gerard Rongen is coördinator van het onderzoeksgebied cardiovasculaire ziekten van het Nijmegen Centre for Evidence Based Practice.