ProRail
Persbericht
22-08-2011
Dive-under in Arnhem vanaf 29 augustus in dienst
Vanaf maandag 29 augustus rijden de treinen vanuit Nijmegen richting
station Arnhem Centraal door de nieuwe dive-under. Deze dive-under
zorgt ervoor dat de treinen vanuit Nijmegen, het treinverkeer vanuit
Arnhem naar Nijmegen en treinverkeer van en naar Utrecht ongelijkvloers
kunnen kruisen. Dit geeft een snellere verbinding met minder kans op
vertragingen. Om de dive-under aan te kunnen sluiten op het bestaande
spoorwegnetwerk is er op zaterdag 27 en zondag 28 augustus geen
treinverkeer van en naar Arnhem mogelijk en zet NS bussen in.
Aangepaste dienstregeling
Tot en met 25 september zijn er aanpassingen in de dienstregeling rond
Arnhem. Ook vertrekken de treinen soms van andere sporen.
* Op zaterdag 27 augustus en zondag 28 augustus is Arnhem niet
bereikbaar met de trein. Er rijden NS-bussen op alle trajecten rond
Arnhem.
* Vanaf 29 augustus rijden de treinen weer volgens de dienstregeling
maar wel met spoorwijzigingen.
* Van 7 tot en met 11 september rijden er stopbussen in plaats van
stoptreinen tussen Ede-Wageningen en Arnhem. De intercityâs rijden
wel gewoon.
Voor een compleet reisadvies met de exacte vertrek- en aankomsttijden
kijkt u vooraf in de reisplanner op www.ns.nl. U ziet dan direct waar u
rekening mee moet houden.
Meer informatie over Arnhem
De werkzaamheden op en rond station Arnhem zijn live te volgen via een
webcam, via videojournaals en digitale nieuwsberichten
www.prorail.nl/sporeninarnhem. U kunt ons ook volgen op
twitter.com/ns_arnhem.
Arnhem
Arnhem is één van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse
spoorwegennet. Het aantal reizigers en het aantal treinen groeien de
komende jaren flink. Station Arnhem is na september op deze groei
berekend. Dan kunnen treinen tegelijk binnenkomen en vertrekken en
hoeven niet meer op elkaar te wachten. Dit voorkomt vertragingen, die
direct gevolgen hebben voor de treinenloop in de rest van het land. Het
project Sporen in Arnhem zorgt ervoor dat het stationsgebied klaar is
voor de toekomst.
Door in deze lange buitendienststelling de werkzaamheden te combineren
wordt de bouwtijd en daarmee de overlast voor de omgeving en de
treinreizigers met één jaar verkort. Na deze periode vinden nog
afrondende werkzaamheden plaats.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.dive-underinarnhemvanaf29august
usindienst&category=Regionaal]