Dura Vermeer
NoordZuid-lijn
Amsterdam - 26 augustus 2011
Tunnelboormachine Molly bereikt station Ceintuurbaan NoordZuid-lijn
De tunnelboorders van Saturn, een samenwerkingsverband van Dura Vermeer
en Züblin, hebben deze week met boormachine Molly station Ceintuurbaan
van de NoordZuid-lijn bereikt. Op 25 meter diepte doorboorde ze de wand
van het station en werd ze opgevangen in een reusachtige drukdichte
trommel.
De machine, met een diameter van bijna 7 meter, had een marge van vijf
centimeter om in de daarvoor gebouwde ring aan te komen. De boorders
van Saturn stuurden Molly echter op 5 millimeter nauwkeurig door de
wand. Projectmanager Joost Joustra: `We hadden wel op een goed
resultaat gerekend, maar zo nauwkeurig in de roos is wel heel
bijzonder. Bull's eye dus!' Inmiddels is de tunnel waterdicht
aangesloten op het station, zodat de deksel van de trommel af kon en
Molly haar tanden kan laten zien.
Vertrokken
97 dagen gelden vertrok Molly, de derde boormachine van de
Noord/Zuidlijn, vanaf het Scheldeplein. Ze heeft nu bijna een kilometer
geboord. De komende periode zullen de boorders haar in de trommel, het
zogenoemde Schild Transfer Systeem (STS), voorzichtig op een soort
luchtkussens door het station heen verplaatsen. Daarna worden de zes
volgwagens met behulp van lieren door het station getrokken. Een zeer
secuur karwei dat uiterste zorgvuldigheid van de boorders vraagt en dan
ook de nodige tijd in beslag zal nemen.
40% tunnel gereed
Met het aankomen van Molly in de Ceintuurbaan is ongeveer 40% van het
boren gereed. Als zij de komende maand door het station is verplaatst,
staat de boorders een nieuwe uitdaging te wachten: het boren onder de
Amsterdamse Pijp op weg naar station Vijzelgracht.
---