Dura Vermeer NoordZuid-lijn

Amsterdam - 26 augustus 2011

Tunnelboormachine Molly bereikt station Ceintuurbaan NoordZuid-lijn

De tunnelboorders van Saturn, een samenwerkingsverband van Dura Vermeer en Züblin, hebben deze week met boormachine Molly station Ceintuurbaan van de NoordZuid-lijn bereikt. Op 25 meter diepte doorboorde ze de wand van het station en werd ze opgevangen in een reusachtige drukdichte trommel.

De machine, met een diameter van bijna 7 meter, had een marge van vijf centimeter om in de daarvoor gebouwde ring aan te komen. De boorders van Saturn stuurden Molly echter op 5 millimeter nauwkeurig door de wand. Projectmanager Joost Joustra: `We hadden wel op een goed resultaat gerekend, maar zo nauwkeurig in de roos is wel heel bijzonder. Bull's eye dus!' Inmiddels is de tunnel waterdicht aangesloten op het station, zodat de deksel van de trommel af kon en Molly haar tanden kan laten zien.

Vertrokken
97 dagen gelden vertrok Molly, de derde boormachine van de Noord/Zuidlijn, vanaf het Scheldeplein. Ze heeft nu bijna een kilometer geboord. De komende periode zullen de boorders haar in de trommel, het zogenoemde Schild Transfer Systeem (STS), voorzichtig op een soort luchtkussens door het station heen verplaatsen. Daarna worden de zes volgwagens met behulp van lieren door het station getrokken. Een zeer secuur karwei dat uiterste zorgvuldigheid van de boorders vraagt en dan ook de nodige tijd in beslag zal nemen.

40% tunnel gereed
Met het aankomen van Molly in de Ceintuurbaan is ongeveer 40% van het boren gereed. Als zij de komende maand door het station is verplaatst, staat de boorders een nieuwe uitdaging te wachten: het boren onder de Amsterdamse Pijp op weg naar station Vijzelgracht.
---