Adfiz
Rechtstreekse benadering doet afbreuk aan zorgvuldige adviespraktijk
Klantbelang> Print
Adfiz ontvangt steeds vaker signalen van leden dat aanbieders de
afspraken over rechtstreekse benadering schenden. In veel gevallen is
zo'n rechtstreekse benadering niet in het belang van de klant. Meest
recente voorbeeld is Reaal die de klanten van adviseurs/bemiddelaars
direct aanschrijft met de mogelijkheid om in execution only het
verzekerd bedrag bij AOV aan te passen. Hiermee doet Reaal afbreuk aan
een zorgvuldige adviespraktijk.
Reaal heeft rechtstreeks aan de verzekeringnemer de informatie gestuurd
over de jaarlijkse mogelijkheid om het verzekerde bedrag van de AOV te
wijzigen. Daarbij wordt de verzekeringnemer aangespoord om zonder
advies zijn verzekerde bedrag met 20% zonder medische waarborgen te
verhogen. Deze wijziging kan zowel via internet of via een
antwoordformulier worden doorgegeven.
Reaal handelt met deze werkwijze niet alleen in strijd met haar eigen
samenwerkingsovereenkomst, maar doet daarmee ook afbreuk aan de
zorgvuldige adviespraktijk en schaadt daarmee mogelijk het klantbelang.
Reaal beroept zich bij deze handelwijze op de AFM die rechtstreekse
benadering verplicht zou stellen. Navraag bij de AFM leert ons dat zij
van mening is dat uit haar rapport geen (wettelijke) verplichting valt
af te leiden voor AOV-verzekeraars om rechtstreeks met de klant te
communiceren. De AFM is dan ook zeer benieuwd (en wij ook) op grond van
welke passage(s) Reaal concludeert dat dit wel het geval zou zijn. Wij
hebben Reaal dan ook gevraagd om hun werkwijze aan te passen. Klik hier
voor de brief aan Reaal.
Omdat deze actie van Reaal niet op zichzelf staat en de markt
voortdurend vestoord wordt door schendingen van de afspraken over
rechtstreekse benadering, zal Adfiz de komende periode werken aan een
oplossing waarmee de adviseur/bemiddelaar zelf de regie houdt over de
benadering van zijn klanten.