Stakingsdreiging in streekbusvervoer
* 19-08-2011
Werkgevers in het streekbusvervoer - Connexxion, Arriva, Qbuzz, Veolia
en Syntus - hebben niet gereageerd op de ultimatieve brief van FNV
Bondgenoten, met daarin de eisen voor de nieuwe cao voor het
streekbusvervoer (CAO OV). Daarom organiseert de vakbond van 24
augustus tot en met 8 september 41 ledenbijeenkomsten. Als de leden in
actie willen komen voor een goede cao, dan ontvangen de werkgevers een
ultimatum op maandag 12 september.
Loonbod lager dan inflatie
Na acht onderhandelingsrondes en diverse gesprekken bieden de
werkgevers niet meer dan een loonsverhoging van één procent in 2011.
"Dat is niet eens toereikend om de stijgende kosten voor
levensonderhoud te dekken", aldus Jan Heilig teamleider personenvervoer
bij FNV Bondgenoten.
'Al het OV-werk onder de OV CAO'
Naast de looneis van minimaal twee procent willen de werknemers dat er
een eind komt aan een verdere uitholling van de cao. Heilig: "Stop met
de verslechtering in arbeidsvoorwaarden en met de toenemende inhuur van
goedkopere uitzendkrachten, ZZP'ers en onderaannemers. `Al het OV-werk
onder de OV CAO' is het motto." Ook aan het ondermijnen van de rechten
van uitzendkrachten en tijdelijke krachten moet volgens de bond paal en
perk worden gesteld.
"Marktwerking leidt tot verloedering"
De laatste jaren lijkt er in het streekbusvervoer geen cao-akkoord meer
tot stand te komen zonder conflict; in 2008 leidde dit tot een
actietraject dat acht weken lang aanhield. Alleen in 2009 lukte het
zonder acties, omdat de vakbond genoegen nam met een heel kleine
inkomensverbetering in ruil voor een aantal kwalitatieve afspraken.
Saillant detail is dat de werkgevers tot op heden geen van deze
kwalitatieve afspraken zijn nagekomen. "De sector verloedert en
verhuftert sinds de marktwerking zijn intrede heeft gedaan en daar
worden zowel de werknemers als de reizigers de dupe van", aldus Heilig.
De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het streekbusvervoer
startten in november 2010; de nieuwe cao had op 1 januari 2011 moeten
ingaan. Na het stellen van het ultimatum krijgen de werkgevers in het
streekbusvervoer een week de tijd om in te gaan op de cao-eisen van de
werknemers.
De cao Open Vervoer geldt voor ongeveer 13.000 werknemers in het
streekbusvervoer. Hiervan is 65 procent lid van FNV Bondgenoten.
FNV Bondgenoten