Gemeente Lopik

Toelichting gemeentelijke heffingen

In diverse media is bericht over de verschillen in hoogte van bouwleges per gemeente, op basis van een onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Vergelijken van gemeenten is pas echt goed mogelijk als men het totaalpakket bekijkt van alle gemeentelijke lasten als bouwleges, OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing.

Zoals de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in haar verklaring op 12 augustus 2011 al aangaf, mogen gemeenten geen winst maken op leges. Zij zijn vrij om kosten geheel of gedeeltelijk door te berekenen. Elke vier jaar kiezen inwoners de nieuwe gemeenteraad, die het beleid vaststelt voor de eigen gemeente. Het beleid op het gebied van leges kan dus per gemeente verschillen. Een gemeente kan zelf bepalen of ze alle kosten via de leges verhaalt, of slechts een gedeelte van de kosten. De verschillen in bouwleges hebben te maken met deze keuzevrijheid. Wanneer een gemeente bijvoorbeeld niet alle kosten via de bouwleges verhaalt, wordt een deel hiervan verhaald door het tarief van de OZB te verhogen.

Net als de VNG, is de gemeente Lopik van mening dat het onderzoek van individuele leges een incompleet beeld geeft van de lokale lasten. Het lijkt meer op een onderzoek naar welke supermarkt het duurst is op basis van de prijs van één product. Het heeft pas zin conclusies te trekken als men het gehele winkelwagentje bekijkt, of in het geval van gemeentelijke lasten: bouwleges, OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing.

Zo kan men constateren dat een inwoner van de gemeente Lopik duur uit is als hij ieder jaar een dakkapel bouwt en relatief weinig betaalt voor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeente Lopik is voorstander van de keuzevrijheid voor gemeenten in het bepalen van de tarieven.

Elk jaar stelt de gemeenteraad de Legesverordening vast voor het nieuwe jaar. De gemeente Lopik maakt bij het opstellen daarvan geen gebruik van de modellen van de VNG. De gemeente Lopik heeft de bouwleges de afgelopen jaren niet verhoogd en ook geen inflatiecorrectie doorgevoerd, ondanks de nieuwe omgevingsvergunning.

Volgens de vergelijking van Vereniging Eigen Huis (VEH) die op 12 augustus 2011 werd gepubliceerd, is de gemeente Lopik is de duurste gemeente voor bouwactiviteiten van EUR 10.000. Het kan zijn dat andere gemeenten ervoor kiezen niet alle kosten in rekening te brengen en daarmee een lager bedrag hanteren. Daarbij kan het zijn dat zij een hoger tarief rekenen voor OZB, afvalstoffenheffing en/of riool-heffing dan de gemeente Lopik. Dat heeft VEH niet in haar onderzoek meegenomen.

Het tarief dat de gemeente Lopik hanteert voor bouwactiviteiten van EUR 2.500 tot EUR 10.000 is 7,1% van de bouwkosten plus EUR 131,50. Uitgangspunt voor de gemeente Lopik is dat de tarieven kostendekkend moeten zijn. De gemeente verhaalt de kosten op degene die de bouwaanvraag doet. De kosten die in dit tarief zijn opgenomen, bevatten de uren die ermee zijn gemoeid om de vergunningaanvraag te beoordelen, te overleggen met de aanvrager, de aanvraag te controleren en te verlenen. Wanneer belanghebbenden tegen het verlenen van de bouwvergunning zijn, kunnen zij zienswijzen en vervolgens bezwaren indienen. De kosten die met deze twee procedures gepaard gaan, zijn ook in de tarieven opgenomen. Daarnaast worden de kosten voor het toezicht op het bouwen en het handhaven van de regels in het tarief doorbelast. In het verleden heeft de gemeente Lopik met name op het onderdeel toezicht en handhaven van vergunningen veel moeten investeren, op verzoek van het Rijk.

Het tarief dat de gemeente Lopik hanteert voor bouwactiviteiten van EUR 25.000 en hoger is 2,4% van de bouwkosten plus EUR 946,50. Dit betekent dat voor bouwactivi-teiten in het hogere segment, zoals de bouw van circa 40 woningen in Cabauw en het bouwen van bedrijfsruimten, de gemeente Lopik relatief goedkoper is dan andere gemeenten. Hiermee wil de gemeente ondernemers stimuleren.

* Verordening op de heffing en invordering van leges 2011.pdf
* Verordening onroerende zaakbelastingen 2011.pdf
* Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2011.pdf
* Verordening rioolheffing 2011.pdf