EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO: 'Inhaalverbod vrachtverkeer leidt tot onwenselijke situaties op wegen'

'Verladersorgansatie EVO wijst het voorstel van VVD-kamerlid Aptroot om een inhaalverbod voor vrachtverkeer in te stellen, eveneens af. De organisatie benadrukt dat een inhaalverbod voor vrachtverkeer tot onveilige situaties kan leiden op het wegennet.

Volgens EVO heeft geen enkel onderzoek aangetoond dat een permanent inhaalverbod voor vrachtverkeer leidt tot minder ongevallen en een betere doorstroming. Juist in tegendeel. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt naar voren dat een inhaalverbod leidt tot colonnevorming op snelwegen. Hierdoor heeft het in- en uitvoegend verkeer onvoldoende ruimte om de snelwegen te verlaten of op te gaan. EVO verwacht dat hierdoor het aantal ongevallen bij op- en afritten zal toenemen omdat in- en uitvoegend verkeer niet anders kan dan op het laatste moment tussen het vrachtverkeer doorschieten. Verder toont het onderzoek aan dat het gedwongen in colonne rijden stress veroorzaakt bij chauffeurs.

Daarnaast benadrukt EVO dat er momenteel al diverse inhaalverboden in de ochtend- en avondspits zijn. Deze inhaalverboden zorgen ervoor dat gedurende de drukke periodes de doorstroming niet in het geding komt doordat vrachtverkeer elkaar inhaalt.

Tenslotte wijst EVO erop dat de beroepschauffeurs in Nederland professionele weggebruikers zijn. Chauffeurs weten heel goed wat ze doen en beseffen dat ze door het extra gewicht veilig moeten rijden. Chauffeurs worden ook verplicht om het kennisniveau over hun vak bij te houden doordat ze 35 uur nascholing moeten volgen in 5 jaar tijd. Naast dat ze dagelijks professioneel rijden wordt het kennisniveau dus ook op peil gehouden.'

VVD: inhaalverbod trucks en minimumsnelheid (2)
dinsdag, 23 augustus 2011 / 09:49
TWEEDE KAMER
N i e u w bericht, meer informatie
DEN HAAG (ANP) - Regeringspartij VVD wil op alle snelwegen een inhaalverbod voor vrachtwagens en een minimumsnelheid van 70 kilometer per uur voor al het verkeer. VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot denkt zo de onnodige opstoppingen op de snelwegen door langzaam inhalen te voorkomen en bovendien de verkeersveiligheid te vergroten. Volgens Aptroot is een op de vijf ongelukken met vrachtwagens het gevolg van een inhaalmanoeuvre. In Nederland geldt op ongeveer de helft van de snelwegen een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dat zijn alleen tweebaanssnelwegen. Bij een groot deel daarvan is het verbod alleen verbonden aan de ochtend- en avondspits. Onderzoek leerde Rijkswaterstaat eerder dat inhaalverboden op snelwegen met meer dan twee rijstroken niet werken. De VVD wil de minimumsnelheid terug, die in 1991 werd afgeschaft. ,,De vaart blijft er op die manier in op de rechterrijstrook'', aldus Aptroot. Vrachtwagenchauffeurs hoeven volgens hem dan niet te vrezen dat ze achter een ,,trage zondagsrijder'' moeten blijven hangen. Nu geldt alleen de regel dat een voertuig 60 kilometer per uur moet kunnen rijden om de snelweg op te mogen. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tegen een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens, maar kan zich wel iets voorstellen bij een tijdelijk inhaalverbod als de verkeersintensiteit te dicht is. ,,Dat is tegenwoordig goed te meten en met de matrixborden boven de snelwegen goed te regelen. Wij vinden bovendien dat vrachtwagenchauffeurs een eigen verantwoordelijkheid hebben. Dat zijn professionals die donders goed weten, wanneer het niet verstandig is om in te halen'', aldus een woordvoerder. TLN kan zich wel vinden in een verhoging van de minimumsnelheid. ,,Er doen zich vaak genoeg gevaarlijke situaties voor met traag rijdende auto's.'' (c) ANP 2011, alle rechten voorbehouden

Categorie
Binnenland
Trefwoorden:
tk
VVD
PAR
Prioriteit:
3
Woorden
279
Auteur:
Reijns Meershoek 878 894,
Nummer:
ANPX-230811-047-v4

Met vriendelijke groet,

Samantha Tjin-Asjoe
Communicatie & Public Affairs