http://www.evo.nl
beveiligers tegen piraterij
EVO deelt Duitse zorgen over inzet private beveiligers tegen piraterij
22 augustus 2011
Het Duitse kabinet wil een wetswijziging doorvoeren om private bewaking
mee te sturen met schepen in de strijd tegen piraten. Een aantal
maatschappelijke organisaties in Duitsland, waaronder de
zeevarendenmissie en de dienstenbond Verdi, zien dat echter niet
zitten. Verladersorganisatie EVO deelt die zorg. EVO is het met de
Duitse maatschappelijke organisaties eens dat de overheid zelf de
verantwoordelijkheid moet nemen om schepen te beveiligen. De
beveiliging van schepen tegen piraterij valt immers onder het
geweldsmonopolie van de staat. Bovendien drijft de inzet van private
beveiligers de kostprijs van vervoer over zee op.
Uit berekeningen blijkt dat het volledig beveiligen van schepen per
reis enkele tienduizenden euro's kost. EVO schat dat Nederlandse
verladers gezamenlijk nu al rond de 200 miljoen euro aan rederijen
betalen om de beveiligingskosten te dekken. EVO vreest dat met het
toestaan van private bewaking dat bedrag sterk toeneemt.
Daarom pleit EVO al geruime tijd voor de inzet van extra
internationaal marinepersoneel en marinematerieel. Dat in combinatie
met een opbouwmissie in Somalië die door de Verenigde Naties wordt
geleid en overheidsbeveiliging van de meest kwetsbare transporten, moet
volgens EVO leiden tot het werkelijk oplossen van de
piraterijproblematiek in Somalië.
Volgens EVO is de Duitse discussie een voorproefje van het debat in
Nederland. Vóór 1 september komt de door het kabinet ingestelde
commissie De Wijkerslooth met haar visie op de mogelijkheid private
bewakers met Nederlandse schepen mee te sturen. Daarna moet het kabinet
zelf een standpunt bepalen. EVO vertrouwt erop dat het kabinet haar
verantwoordelijkheid neemt en definitief afziet van het idee private
bewaking van zeeschepen mogelijk te maken.
Vragen over dit persbericht?
Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373.