Consumentenbond
Weinig openheid van hypotheekadviseurs
* 19 augustus 2011
Openheid in de financiële sector over de verdiensten is nog ver te
zoeken. Slechts 154 van de 1400 benaderde hypotheekadviseurs werkten
mee aan een onderzoek van de Consumentenbond naar de kosten voor advies
en bemiddeling bij hypotheken en oudedagsvoorzieningen. De
Consumentenbond roept de sector op niet langer zijn kop in het zand te
steken en nu eindelijk open te zijn over de kwaliteit én de prijs van
hun adviezen. Daar hebben consumenten wettelijk recht op.
Hypotheekadviseurs stellen dat een goed advies maatwerk is, waarbij de
kwaliteit voorop zou moeten staan en niet de prijs. De Consumentenbond
onderschrijft dit uitgangspunt. Toch hebben consumenten behoefte aan
inzicht in de kosten zeker met allerhande nieuwe en directe vormen van
betaling die er zijn en gaan komen. Iedereen wilt toch van te voren
weten wat een advies ongeveer gaat kosten?
Een hypotheek voor Pim en Lia
154 tussenpersonen bogen zich over een hypotheekadvies en -bemiddeling
voor de fictieve Pim en Lia. Het stel wil een hypotheek van EUR350.000;
dat is 110% van de waarde van de woning. Ze kiezen voor 50%
bankspaarhypotheek en 50% aflossingsvrije hypotheek met een
rentevastperiode van 10 jaar, inclusief een
overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersonen werd gevraagd hoeveel
tijd ze nodig dachten te hebben voor een advies aan Pim en Lia. Ze
kwamen gemiddeld uit op 24 uur. Ze rekenden daarvoor gemiddeld EUR2800
bij een vast bedrag, EUR122 per uur (wat neerkomt op ruim EUR2900) of
zo'n EUR3000 op provisiebasis.
Begrijp je geld?!
Na jaren van schandalen met torenhoge provisies brengen veel financieel
adviseurs, vooruitlopend op het wettelijk provisieverbod in 2013, op
een andere manier geld in rekening voor hun diensten, namelijk via een
uurtarief, abonnement of vast bedrag. Consumenten moeten daarom nu al
zelf letten op de kosten van een hypotheekadvies en dit advies zelf
kunnen beoordelen op redelijkheid. In zijn campagne Begrijp je geld?!
Weet waar je voor tekent. vraagt de Consumentenbond daarom aandacht
voor dit onderwerp. In 2009 dacht 5% van de ruim 1200 ondervraagde
consumenten nog dat financieel advies gratis was. De Consumentenbond
publiceert op zijn website een stappenplan om een betrouwbare adviseur
te vinden en een goed advies te krijgen.