Actie FNV Bondgenoten tegen ontduiking transport cao door invliegen
buitenlandse werknemers
Edwin Atema en kaderleden transport voerden 14 augustus actie bij Van
den Bosch in Erp. Die werkt chauffeurs die netjes op de Nederlandse cao
rijden eruit om vervolgens Oosteuropese chauffeurs onderbetaald in te
vliegen
FNV Bondgenoten voerde zondag 14 augustus actie bij transportbedrijf
Van den Bosch uit Erp, de grootste bulktransporteur van Nederland. De
bond informeerde de buitenlandse chauffeurs in hun eigen taal over
informeren de uitspraak van de kantonrechter in Roermond. Die
oordeelde vorige week in een rechtszaak die de bond aanspande tegen
transporteur Mooy die de Pools "uitzendconstructie" hanteerde, dat
Poolse werknemers gewoon volgens de Nederlandse cao betaald moeten
worden.
Kijk hier naar de NOS-video van de actie.
Elke zondag komt er vanuit Berlijn een touringcar die de Oost-Duitse
chauffeurs aflevert. Ook komen er vanaf Eindhoven Airport steevast een
aantal taxibusjes met Hongaarse chauffeurs die met het vliegtuig zijn
ingevlogen. Deze chauffeurs rijden tegen buitenlandse loon en
arbeidsvoorwaarden voor Van den Bosch Nederland. De bond roept hun op
om bij Van den Bosch betaling volgens de Nederlandse cao
Beroepsgoederenvervoer te eisen.
Voor Edwin Atema van FNV Bondgenoten is het duidelijk dat er iets
grondig mis is met de inzet van buitenlandse chauffeurs bij Van den
Bosch: "Met busladingen tegelijk worden de buitenlandse chauffeurs
aangevoerd om in en vanuit Nederland te werken tegen buitenlandse loon
en arbeidsvoorwaarden. Zij doen het werk dat voorheen de Nederlandse
chauffeurs tegen Nederlandse arbeidsvoorwaarden verrichten onder het
motto `Nederlandse chauffeurs eruit, Oost-Europeaan uitgebuit'. Van den
Bosch heeft bijvoorbeeld in Duitsland een kantoortje waar de Duitse
chauffeurs worden aangenomen. Gewoon een schijnconstructie om goedkoop
personeel te werk te stellen in Nederland. De Nederlandse chauffeurs
worden weggepest of ontslagen, terwijl er via Duitsland gewoon nieuwe
Duitse chauffeurs worden aangenomen."
FNV Bondgenoten heeft niet kunnen vaststellen dat de buitenlandse
chauffeurs op een rechtmatige manier voor Van den Bosch werken. Om de
rechten van de individuele chauffeur te beschermen, moeten alle
bedrijven die personeel uitzenden naar Nederlandse transporteurs een
aanwijzingsbeschikking aan te vragen. De chauffeur krijgt daarna een
document dat zij onderweg moeten kunnen tonen.
Atema: "Geen van de chauffeurs die wij hebben gesproken kent het
bestaan van dit document en uit navraag bij de KIWA, de instantie die
belast is met de afgifte ervan, blijkt dat men het bedrijf niet eens
kent. Dit laat zien hoe deze werkgever omgaat met zijn personeel.
Dergelijke praktijken zijn bovendien buitengewoon slecht voor het imago
van de sector."
Pikant detail is dat Van den Bosch een van de grootste leden van
werkgeversorganisatie TLN is. TLN is een van de partijen die de cao
Beroepsgoederenvervoer heeft ondertekend en de directeur van Van den
Bosch is als lid van de cao-onderhandelingsdelegatie van de werkgevers
betrokken geweest bij de totstandkoming van die cao.
"Begin dit jaar was de voorzitter van TLN nog bij Van den Bosch om een
nieuw opleidingsinstituut voor chauffeurs te openen", zegt Atema. "Wij
gaan er vanuit dat hij er nu snel bij is om zijn eigen lid Van den
Bosch op te dragen zich aan de cao te houden."
FNV Bondgenoten