Landelijk Aktie Komitee Scholieren
LAKS MAAKT BALANS SCHOOLJAAR OP
Amsterdam, 15 augustus 2011 - Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee
Scholieren) ontving het afgelopen schooljaar 765 vragen en klachten bij
hun Klachten- en Informatiecentrum (KIC) waar scholieren gedurende het
hele jaar terecht kunnen. Net als bij de jaarlijkse, bekendere
eindexamenklachtenlijn, kunnen scholieren bij het KIC het hele jaar
terecht met vragen en klachten over hun school en onderwijs. Chanine
Drijver, voorzitter LAKS: "We zijn blij dat scholieren ons weten te
vinden. Het is voor ons erg belangrijk dat we naast het ondersteunen
van de medezeggenschap op scholen ook iets kunnen betekenen voor
individuele leerlingen".
In het afgelopen schooljaar gingen meldingen bij het KIC bijvoorbeeld
over doorstroom (54 meldingen), het Programma voor Toetsing &
Afsluiting en toetsen (47 en 28 meldingen) en roosters (38 meldingen).
Maar ook buiten de examenperiode blijken het met name examens te zijn
die de gemoederen bezighouden: over de eindexamens kwamen bij het KIC
196 meldingen binnen, en over de schoolexamens nog eens 77. Dit sluit
aan bij de constatering dat vooral leerlingen uit de bovenbouw contact
opnemen met het LAKS. De vmbo'ers zijn met 26% van de meldingen bezig
met een grote inhaalslag ten opzichte van de havisten (35%) en de
vwo'ers (38%). De eerst genoemde groep raadpleegde het LAKS vooral over
beperkingen in de doorstroommogelijkheden van vmbo-tl naar het havo.
Al sinds het LAKS in 1984 werd opgericht kunnen scholieren bij het LAKS
terecht met vragen en klachten over hun school en onderwijs. Inmiddels
is het KIC wel geprofessionaliseerd. Drie medewerkers ondersteunen het
LAKS-bestuur op alle vlakken, en zitten vier dagen in de week klaar om
telefoontjes en mails te beantwoorden. Bovendien wordt elke
binnengekomen melding opgeslagen in een database, waardoor het LAKS
snel kan zien op welke onderwerpen of scholen er veel mis gaat.
Overigens benaderen scholieren het LAKS met name voor informatie, in
67% van alle meldingen in schooljaar 2010-2011 stelden scholieren een
vraag, terwijl slechts 33% een klacht betrof.
Het LAKS probeert scholieren zo goed mogelijk te adviseren, informatie
te verstrekken en staat hen bij wanneer er problemen met de school
zijn. Bovendien heeft het LAKS korte lijntjes met de Inspectie voor het
Onderwijs, waaraan signalen kunnen worden doorgegeven. De medewerkers
van het LAKS hebben veel kennis over het onderwijs paraat. "Wanneer
bijvoorbeeld een leerling die is gezakt belt met de vraag hoe hij of
zij alsnog zo snel mogelijk aan een diploma komt, kan het LAKS alle
mogelijke routes uitleggen en waarschuwen voor de verhoogde exameneisen
aankomend schooljaar. We kunnen niet iedereen volledig tevreden
stellen, maar kunnen in ieder geval uitleggen hoe het zit", aldus
Drijver.