Gemeente Heeze-Leende
Beleidsplan Crisisbeheersing en Rampenbestrijding Veiligheidsregio
Brabant-Zuidoost 2011-2014
Op 1 oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio's in werking getreden.
Deze wet bepaalt dat het bestuur van de veiligheidsregio's eens per
vier jaar een beleidsplan vaststelt, als instrument voor de vertaling
van bestuurlijke verantwoordelijkheden en ambities naar operationele
voorbereiding en uitvoering van alle facetten van rampenbestrijding en
crisisbeheersing. Graag bieden wij u het op 30 juni 2011 door het
Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost vastgestelde
Beleidsplan Crisisbeheersing en Rampenbestrijding aan.
Het beleidsplan is mede gebaseerd op het door het bestuur van de
Veiligheidsregio vastgestelde risicoprofiel. Bepaalde beleidskeuzes
vinden hun oorsprong in de analyse van het regionale risicobeeld. In
het beleidsplan wordt verder uitgewerkt welke prestaties van
operationele en maatschappelijke partners worden gevraagd.
Wat willen we bereiken?
Het beleidsplan is gericht op de inspanningen van samenwerkende
gemeenten en alle denkbare partners in en van de Veiligheidsregio. Het
beleidsplan bevat thematisch beleid. Wat ondernemen we met elkaar om te
bereiken wat we gezamenlijk voor ogen moeten hebben: het voorkomen dan
wel goed beheersen van crises en rampen. In de wet zijn hiervoor eisen
gesteld om een minimumniveau van kwaliteit te bereiken en om
uniformiteit voor een goede uitwisselbaarheid bij het leveren van
bijstand te waarborgen.
De zorg voor veiligheid geldt als een gedeelde verantwoordelijkheid
voor meerdere partijen binnen de veiligheidsregio. Samenwerking is
essentieel om te komen tot een effectieve en efficiënte
risicobeheersing en moegelijke incidentbestrijding. Meerdere
beleidsvoornemens van het voorliggende beleidsplan benadrukken de rol
die de Veiligheidsregio op zich neemt.
De organisatie van veiligheid wordt meer en meer benaderd vanuit
risicobeheersing: alleen als er goed inzicht is in de feitelijk
aanwezige (en toekomstige) risico's kan de organisatie van de risico-
en crisisbeheersing effectief worden ingericht. In 2010 heeft het
bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost -na consultatie van de
gemeenteraden- het regionaal risicoprofiel vastgesteld. Op basis
hiervan zijn capaciteitenanalyses gemaakt waarbij is onderzocht welke
veiligheidswinst c.q. verbetermogelijkheden er liggen vanuit
kansreductie, effectreductie of met betere incidentbestrijding. De
prioriteiten die hieruit naar voren zijn gekomen zijn omgezet in
beleidsvoornemens.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het beleidsplan bevat voor de planperiode 2011-2014 een aantal
beleidsvoornemens waaraan onder regie van het Veiligheidsbureau vorm en
inhoud moet worden gegeven door hulpdiensten, gemeenten,
maatschappelijke partners, enz.
Wat mag het kosten?
Voor de planperiode 2011-2014 geldt het uitgangspunt dat de realisatie
van het beleidsplan binnen de kaders van de begroting van de
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost moet plaatsvinden. Daar waar
uitwerking van de beleidsvoornemens leidt tot financiële consequenties
of fundamentele keuzes in wat wel te doen en wat niet, zullen deze
altijd separaat bestuurlijk moeten worden voorgelegd.
Kanttekeningen
Opkomsttijden brandweer
De Wet veiligheidsregio's schrijft voor dat het beleidsplan onder meer
omvat de voor de brandweer geldende opkomsttijden en een beschrijving
van de voorzieningen en maatregelen die noodzakelijk zijn voor de
brandweer om daaraan te voldoen. In het voorliggende beleidsplan wordt
hierop niet ingegaan omdat het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio
Brabant-Zuidoost in 2011 de keuze heeft gemaakt om de prioriteit
primair te leggen bij het bevorderen van (brand)veilig leven en
vernieuwen van de wijze waarop de repressieve activiteiten van de
brandweer zijn ingericht. Vooralsnog moeten derhalve geen maatregelen
worden genomen ten aanzien van het herzien van de regionale dekking.
Aanpassing van de zorgnormen aan de nieuwe wetgeving (Besluit
veiligheidsregio's) wordt in het perspectief gezien van een nieuwe
oriëntatie op regionale ambities van de basisbrandweerzorg in de
Veiligheidsregio.
Oefenbeleidsplan
Op grond van de Wet veiligheidsregio's omvat het beleidsplan ook een
oefenbeleidsplan. In het voorliggende beleidsplan is opgenomen dat voor
het multidisciplinair en bestuurlijke opleiden, trainen en oefenen,
gericht op crisisbeheersing en rampenbestrijding, in 2011 een nieuw
multidisciplinair oefenbeleidsplan 2012-2016 wordt gerealiseerd. Dit
plan wordt ter besluitvorming voorgelegd aan het bestuur van de
Veiligheidsregio en afgestemd met de relevante partners.
Integrale veiligheid
Het beleidsplan vormt een strategisch multidisciplinair beleidskader
voor een planperiode van vier jaar. De consequenties op inhoudelijk en
organisatorisch gebied moeten hun uitwerking vinden in andere
documenten zoals het regionale crisisplan en beleids- en
organisatieplannen van de verschillende partners. De gemeente is
verantwoordelijk voor het lokaal integraal veiligheidsbeleid. Tussen
het beleidsplan van de Veiligheidsregio en het integraal
veiligheidsbeleid van de gemeente Heeze-Leende c.a. bestaat een
wederzijdse relatie. De regionale thema's uit het beleidsplan zullen
daarom vertaald worden naar het integrale veiligheidsplan.
Overleg en inspraak
De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost heeft er voor gekozen om zijn
partners uit te nodigen beleidsinhoudelijk te participeren in het
beleidsproces. Het beleidsplan is daarmee een multidisciplinair
product. Het Veiligheidsbureau heeft in de totstandkoming van het
beleidsplan gefungeerd als stuurgroep c.q. klankbord. De in het
Veiligheidsbureau vertegenwoordigde diensten (brandweer, GHOR, politie,
gemeenten en Defensie) en inhoudelijke experts hebben middels
interviews bijdragen geleverd aan de inhoud van dit plan. Voor de
capaciteitenanalyses zijn expertbijeenkomsten gehouden. Met de
betrokken waterschappen, aangrenzende Veiligheidsregio's en de
provincie Noord-Brabant heeft afstemming plaatsgevonden.
Communicatie
Het beleidsplan van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is afgestemd
met de beleidsplannen van de aangrenzende Veiligheidsregio's, de
betrokken waterschappen en het regionale politiekorps. Daarnaast wordt
het beleidsplan ter afstemming verzonden aan het Openbaar Ministerie,
het Regionaal Militair Commando Zuid, de provincie Noord-Brabant en de
Belgische provincies Limburg en Antwerpen.
Voortgangsrapportage
Het beleidsplan wordt in 2013 geactualiseerd en leidt tot een deelplan
2013-2014. In 2014 wordt een volledig nieuw beleidsplan opgesteld voor
de planperiode 2015-2018. De tweejaarlijkse update alsook het nieuwe
beleidsplan gelden als momenten waarop aan het bestuur over de
voortgang van de beleidsvoornemens wordt gerapporteerd.
Voor de raad liggen ter inzage het overzicht beleidsvoornemens
Beleidsplan Crisisbeheersing en Rampenbestrijding Veiligheidsregio
Brabant-Zuidoost 2011-2014 en het Beleidsplan Crisisbeheersing en
Rampenbestrijding Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2011-2014.