Gemeente Heeze-Leende


Beleidsplan Crisisbeheersing en Rampenbestrijding Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2011-2014

Op 1 oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio's in werking getreden. Deze wet bepaalt dat het bestuur van de veiligheidsregio's eens per vier jaar een beleidsplan vaststelt, als instrument voor de vertaling van bestuurlijke verantwoordelijkheden en ambities naar operationele voorbereiding en uitvoering van alle facetten van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Graag bieden wij u het op 30 juni 2011 door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost vastgestelde Beleidsplan Crisisbeheersing en Rampenbestrijding aan.

Het beleidsplan is mede gebaseerd op het door het bestuur van de Veiligheidsregio vastgestelde risicoprofiel. Bepaalde beleidskeuzes vinden hun oorsprong in de analyse van het regionale risicobeeld. In het beleidsplan wordt verder uitgewerkt welke prestaties van operationele en maatschappelijke partners worden gevraagd.

Wat willen we bereiken?

Het beleidsplan is gericht op de inspanningen van samenwerkende gemeenten en alle denkbare partners in en van de Veiligheidsregio. Het beleidsplan bevat thematisch beleid. Wat ondernemen we met elkaar om te bereiken wat we gezamenlijk voor ogen moeten hebben: het voorkomen dan wel goed beheersen van crises en rampen. In de wet zijn hiervoor eisen gesteld om een minimumniveau van kwaliteit te bereiken en om uniformiteit voor een goede uitwisselbaarheid bij het leveren van bijstand te waarborgen.

De zorg voor veiligheid geldt als een gedeelde verantwoordelijkheid voor meerdere partijen binnen de veiligheidsregio. Samenwerking is essentieel om te komen tot een effectieve en efficiënte risicobeheersing en moegelijke incidentbestrijding. Meerdere beleidsvoornemens van het voorliggende beleidsplan benadrukken de rol die de Veiligheidsregio op zich neemt.

De organisatie van veiligheid wordt meer en meer benaderd vanuit risicobeheersing: alleen als er goed inzicht is in de feitelijk aanwezige (en toekomstige) risico's kan de organisatie van de risico- en crisisbeheersing effectief worden ingericht. In 2010 heeft het bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost -na consultatie van de gemeenteraden- het regionaal risicoprofiel vastgesteld. Op basis hiervan zijn capaciteitenanalyses gemaakt waarbij is onderzocht welke veiligheidswinst c.q. verbetermogelijkheden er liggen vanuit kansreductie, effectreductie of met betere incidentbestrijding. De prioriteiten die hieruit naar voren zijn gekomen zijn omgezet in beleidsvoornemens.

Wat gaan we daarvoor doen?

Het beleidsplan bevat voor de planperiode 2011-2014 een aantal beleidsvoornemens waaraan onder regie van het Veiligheidsbureau vorm en inhoud moet worden gegeven door hulpdiensten, gemeenten, maatschappelijke partners, enz.

Wat mag het kosten?

Voor de planperiode 2011-2014 geldt het uitgangspunt dat de realisatie van het beleidsplan binnen de kaders van de begroting van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost moet plaatsvinden. Daar waar uitwerking van de beleidsvoornemens leidt tot financiële consequenties of fundamentele keuzes in wat wel te doen en wat niet, zullen deze altijd separaat bestuurlijk moeten worden voorgelegd.

Kanttekeningen

Opkomsttijden brandweer

De Wet veiligheidsregio's schrijft voor dat het beleidsplan onder meer omvat de voor de brandweer geldende opkomsttijden en een beschrijving van de voorzieningen en maatregelen die noodzakelijk zijn voor de brandweer om daaraan te voldoen. In het voorliggende beleidsplan wordt hierop niet ingegaan omdat het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost in 2011 de keuze heeft gemaakt om de prioriteit primair te leggen bij het bevorderen van (brand)veilig leven en vernieuwen van de wijze waarop de repressieve activiteiten van de brandweer zijn ingericht. Vooralsnog moeten derhalve geen maatregelen worden genomen ten aanzien van het herzien van de regionale dekking. Aanpassing van de zorgnormen aan de nieuwe wetgeving (Besluit veiligheidsregio's) wordt in het perspectief gezien van een nieuwe oriëntatie op regionale ambities van de basisbrandweerzorg in de Veiligheidsregio.

Oefenbeleidsplan

Op grond van de Wet veiligheidsregio's omvat het beleidsplan ook een oefenbeleidsplan. In het voorliggende beleidsplan is opgenomen dat voor het multidisciplinair en bestuurlijke opleiden, trainen en oefenen, gericht op crisisbeheersing en rampenbestrijding, in 2011 een nieuw multidisciplinair oefenbeleidsplan 2012-2016 wordt gerealiseerd. Dit plan wordt ter besluitvorming voorgelegd aan het bestuur van de Veiligheidsregio en afgestemd met de relevante partners.

Integrale veiligheid

Het beleidsplan vormt een strategisch multidisciplinair beleidskader voor een planperiode van vier jaar. De consequenties op inhoudelijk en organisatorisch gebied moeten hun uitwerking vinden in andere documenten zoals het regionale crisisplan en beleids- en organisatieplannen van de verschillende partners. De gemeente is verantwoordelijk voor het lokaal integraal veiligheidsbeleid. Tussen het beleidsplan van de Veiligheidsregio en het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Heeze-Leende c.a. bestaat een wederzijdse relatie. De regionale thema's uit het beleidsplan zullen daarom vertaald worden naar het integrale veiligheidsplan.

Overleg en inspraak

De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost heeft er voor gekozen om zijn partners uit te nodigen beleidsinhoudelijk te participeren in het beleidsproces. Het beleidsplan is daarmee een multidisciplinair product. Het Veiligheidsbureau heeft in de totstandkoming van het beleidsplan gefungeerd als stuurgroep c.q. klankbord. De in het Veiligheidsbureau vertegenwoordigde diensten (brandweer, GHOR, politie, gemeenten en Defensie) en inhoudelijke experts hebben middels interviews bijdragen geleverd aan de inhoud van dit plan. Voor de capaciteitenanalyses zijn expertbijeenkomsten gehouden. Met de betrokken waterschappen, aangrenzende Veiligheidsregio's en de provincie Noord-Brabant heeft afstemming plaatsgevonden.

Communicatie

Het beleidsplan van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is afgestemd met de beleidsplannen van de aangrenzende Veiligheidsregio's, de betrokken waterschappen en het regionale politiekorps. Daarnaast wordt het beleidsplan ter afstemming verzonden aan het Openbaar Ministerie, het Regionaal Militair Commando Zuid, de provincie Noord-Brabant en de Belgische provincies Limburg en Antwerpen.

Voortgangsrapportage

Het beleidsplan wordt in 2013 geactualiseerd en leidt tot een deelplan 2013-2014. In 2014 wordt een volledig nieuw beleidsplan opgesteld voor de planperiode 2015-2018. De tweejaarlijkse update alsook het nieuwe beleidsplan gelden als momenten waarop aan het bestuur over de voortgang van de beleidsvoornemens wordt gerapporteerd.

Voor de raad liggen ter inzage het overzicht beleidsvoornemens Beleidsplan Crisisbeheersing en Rampenbestrijding Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2011-2014 en het Beleidsplan Crisisbeheersing en Rampenbestrijding Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2011-2014.