bruggen

11 augustus 2011

Early Warning System controleert voegen in bruggen

TNO ontwikkelt in opdracht van Rijkswaterstaat een waarschuwingssysteem (Early Warning System) om veranderingen in het gedrag van modulaire voegovergangen in bruggen te kunnen signaleren en deze door te geven aan de beheerder, zodat tijdig maatregelen kunnen worden genomen. De vroegtijdige signalering door het Early Warning System kan leiden tot een kostenbesparing op het onderhoud en een betere beschikbaarheid van de weg.

Het systeem is de afgelopen twaalf maanden getest en ingezet als een toevoeging op de visuele inspecties bij de Martinus Nijhoffbrug in de A2 bij Zaltbommel. In augustus vervangt Rijkswaterstaat de betreffende voeg in deze brug. Vlak daarvoor wordt een dynamische test uitgevoerd aan de voeg. Bij deze test wordt ook handmatig een beschadiging gesimuleerd om de waarschuwende functie te testen. TNO gebruikt de opgedane kennis om het systeem verder te verbeteren zodat Rijkswaterstaat het kan gebruiken op alle bruggen met gelijksoortige voegovergangen.

Een voegovergang zorgt ervoor dat het brugdek, door temperatuurveranderingen en verkeersbelastingen, kan verkorten en verlengen zonder dat de verkeersveiligheid wordt beïnvloed. "Door toekomstig falen of beschadigingen in een vroegtijdig stadium te signaleren, kan de beheerder het herstel of onderhoud uitvoeren met een aanzienlijke vermindering van de verkeershinder. Hij kan de werkzaamheden dan namelijk beter inplannen en op een hindervrije manier uitvoeren", aldus projectleider Willy Peelen van TNO. Het onderhoud van de voegen bedraagt ongeveer 30% van de totale onderhoudskosten van bruggen.
bericht 2011-42