Reclame Code Commissie

SRC lanceert www.checksrc.nl: stapsgewijs naar een verantwoorde reclameboodschap

In het kader van "beter voorkomen dan genezen" heeft de Stichting Reclame Code (SRC) de website www.checksrc.nl in het leven geroepen. Hier kan de reclamemaker stapsgewijs nagaan of zijn concept reclame-uiting voldoet aan de regels van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De nieuwe website is een centrale plek waar SRC naast de regels uit de NRC en de database met uitspraken van de Reclame Code Commissie, twee nieuwe bronnen van informatie biedt: Check SRC! en Pre-copy Advies.

Check SRC! geeft antwoord op veelgestelde vragen bij het maken van reclame, te beginnen met: Waar moet ik op letten als mijn reclame gericht is op kinderen? Via een handig keuzemenu krijgt men snel een duidelijk inzicht in de valkuilen bij het maken van reclame voor een specifieke doelgroep, bepaald product of via een bepaald medium. Dit deel van de website wordt gefaseerd uitgerold en regelmatig up-to-date gebracht. Vragen die binnenkort aan bod komen zijn: Loop ik risico dat mensen aanstoot zullen nemen aan mijn reclame? (Goede Smaak en Fatsoen), Mag ik het woord 'duurzaam' gebruiken? (Milieu en Duurzaamheid). En, wanneer kan mijn reclame als misleidend worden beschouwd? (Oneerlijke reclame).

De lancering van www.checksrc.nl vindt tegelijkertijd plaats met de introductie van Pre-copy Advies. Wanneer een reclamemaker de reclameregels uit de NRC heeft gelezen, de uitsprakendatabase en Check SRC! heeft geraadpleegd, maar toch nog met concrete vragen zit omtrent zijn concept reclame-uiting, kan hij pre-copy advies aanvragen bij de afdeling Monitoring & Compliance via het daarvoor bestemde aanvraagformulier. In dialoog met de afdeling Monitoring & Compliance wordt met de adverteerder besproken op welke punten de reclame-uiting mogelijk strijd met de NRC oplevert. Een advies zal vooral praktisch zijn. Aan het verlenen van pre-copy advies zijn kosten verbonden. Verdere informatie vindt men op het aanvraagformulier op www.checksrc.nl.