Gemeente Eersel
Stand van zaken Taxbus
Plan van aanpak voor verdere reductie van klachten over Taxbus.
Begin dit jaar is het contract van Taxbus overgegaan naar een nieuwe
vervoerder, Regiotaxi De Vallei. In de eerste periode van het jaar
waren er opstartproblemen. Inmiddels loopt het vervoer volgens contract
op het gebied van op tijd rijden en de ritduur. Wel is het aantal
klachten nog aan de hoge kant. Dat geeft aan dat het nog beter kan.
Daarom heeft De Vallei op verzoek van het SRE een Plan van Aanpak
opgesteld met acties die ervoor moeten zorgen dat het aantal klachten
verder daalt.
Het aantal klachten was aan het begin van dit jaar erg hoog door
problemen met de bereikbaarheid van de centrale en het niet op tijd
rijden of niet komen opdagen van de taxi. Deze problemen zijn inmiddels
allemaal al geruime tijd verholpen. Op het gebied van op tijd rijden en
de ritduur presteert de vervoerder nu volgens contract. Het aantal
klachten is flink afgenomen tot 130 in juli, maar is nog steeds te
hoog. Vergeleken met de 40.000 ritten per maand die De Vallei uitvoert
lijkt 130 klachten weinig, maar dit is hoger dan de strenge norm die
het contract hieraan stelt.
Vanwege het te hoge aantal klachten heeft het SRE De Vallei verzocht
een plan van aanpak op te stellen om het aantal klachten te reduceren.
In dit plan geeft De Vallei aan diverse maatregelen te treffen die de
dienstverlening zullen verbeteren. Het gaat onder meer om:
* inzet van extra chauffeurs en voertuigen op de piekmomenten,
waarmee de sterke stijging van de vervoersbehoefte in korte tijd op
bepaalde tijdstippen beter opgevangen kan worden. Hiermee moet het
aantal klachten over een te late taxi verminderen
* analyse van misverstanden bij het boeken van ritten en het niet
verschijnen van de taxi, waardoor gerichte maatregelen getroffen
kunnen worden op deze punten
* nieuwe training voor chauffeurs en inzet van mystery guests,
waarbij extra aandacht wordt gegeven aan klantvriendelijkheid
Deze maatregelen leiden tot verdere verbetering op de genoemde punten.
De Vallei verwacht dat er daardoor minder aanleiding zal zijn om een
klacht in te dienen. Het SRE houdt nauwlettend in de gaten dat de
acties worden uitgevoerd en het aantal klachten afneemt. Ook zal dit
najaar door het SRE een eigen onderzoek onder de gebruikers van Taxbus
worden gehouden om onder andere de klanttevredenheid te peilen.
Zie ook www.taxbus.nl.