Enexis goed op koers
Persbericht van Enexis B.V.
PERSBERICHT
4 augustus 2011
Enexis goed op koers
Enexis ligt op koers bij het realiseren van haar strategische
doelstellingen: een betaalbare, betrouwbare, duurzame en
publieksgerichte energiedistributie. Het afgelopen halfjaar kenmerkte
zich door een stijging van de nettowinst èn door de acquisitie van
Intergas. De nettowinst nam met EUR 47,5 miljoen toe van 79,6 miljoen
in het 1e halfjaar 2010 tot 127,1 miljoen in het 1e halfjaar 2011. De
nettowinst over het 1e halfjaar van 2011 is weliswaar hoger dan over
dezelfde periode in 2010, maar nog onder het niveau van deze periode in
2009. Dit is het normale effect van de tariefreguleringsystematiek. Met
deze nettowinst wordt bestedingsruimte gecreëerd voor toekomstige
investeringen. De gemiddelde uitvalduur elektriciteit bleef onder de 11
minuten. Met de uitrol van diverse smart-gridpilots had Enexis een
belangrijke rol in het faciliteren van de energietransitie. Het
klanttevredenheidscijfer bleef met een 7,5 in lijn met de
doelstellingen.
Betaalbaar
De resultaten van het 1e half jaar zijn beter dan verwacht. De
nettowinst nam met EUR 47,5 miljoen toe van 79,6 miljoen in het 1e
halfjaar 2010 tot 127,1 miljoen in het 1e halfjaar 2011. Dit komt door
een omzetstijging als gevolg van hogere gereguleerde tarieven en lagere
kosten door het enkele jaren geleden ingezette
kostenbesparingsprogramma. De verwachting is dat deze
resultaatontwikkeling in de tweede helft van 2011 zal doorzetten. Met
de gestegen nettowinst, is de nettowinst over het eerste halfjaar 2009
benaderd. Met deze nettowinst wordt bestedingsruimte gecreëerd voor
toekomstige investeringen. Met de overname van Intergas, de
gasnetbeheerder in 21 Westbrabantse gemeenten, heeft Enexis een stap
vooruit gezet in de realisatie van haar strategie met betrekking tot
sectorordening. Klanten zullen profiteren van een gecombineerde
dienstverlening voor elektriciteit- en gasdistributie en daardoor van
de lagere kosten.
Betrouwbaar
De gemiddelde uitvalduur elektriciteit bleef in het 1e half jaar
beperkt tot minder dan 11 minuten. Ruim een kwart van de storingen werd
veroorzaakt door graafwerkzaamheden. Enexis probeert op verschillende
wijzen dit aantal te verminderen. Het anticyclisch investeringsbeleid
werd voortgezet door extra vervangingsinvesteringen ter compensatie van
minder investeringsverzoeken van klanten. Veilige netten voor klanten
en veilige werkomstandigheden blijven belangrijk voor Enexis. Begin
juni opende Enexis als eerste in de energiewereld de exameninstelling
voor persoonscertificering voor veilig werken met elektriciteit en gas.
De veiligheidsprestaties over het eerste half jaar van 2011 lagen op
het niveau van 2010. Daarnaast heeft Enexis inmiddels 2 vakscholen
geopend voor de opleiding van nieuwe technische medewerkers. Met deze
vakscholen en haar arbeidsmarktcampagnes wil Enexis voldoende instroom
van technisch personeel krijgen om de natuurlijke uitstroom in de
komende jaren op te vangen.
Duurzaam
Het Energierapport 2011 onderstreept het belang van energienetten bij
de transitie naar duurzame energie. Enexis geeft hier inhoud aan door
een actief duurzaamheids- en innovatiebeleid. In de verslagperiode
startte Enexis de slimme wijk-experimenten in Breda, met de projecten
Easystreet en Meulenspie. Komende half jaar start een tweede pilot.
Uiteraard voert Enexis ook voor haar eigen organisatie een actief
duurzaamheidsbeleid. In september start de bouw van twee
klimaatneutrale kantoren.
Publieksgericht
Enexis wil haar klanten zo goed mogelijk bedienen. Om deze doelstelling
te realiseren werden afgelopen halfjaar significante verbeteringen in
de klantprocessen doorgevoerd. De klant en zijn behoeften worden nu
meer dan ooit centraal gesteld. Dit heeft o.a. tot een nieuwe
klantsegmentatie en meer maatwerk in klantbenadering geleid. De
algemene klanttevredenheid ligt met een ruime 7,5 score op het niveau
van 2010.
Over Enexis
Enexis is de onafhankelijke netbeheerder in de provincies Groningen,
Friesland, Drenthe, Flevoland (Noordoost Polder), Overijssel,
Noord-Brabant en Limburg. Enexis is verantwoordelijk voor de
ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van
energiedistributie-netwerken. Enexis transporteert elektriciteit naar
ruim 2,6 miljoen klanten en gas naar ruim 2 miljoen klanten (inclusief
de klanten van Intergas). Het bedrijf staat met ongeveer 4.100
medewerkers voor een veilige, duurzame, betrouwbare en betaalbare
energielevering. Het hoofdkantoor is gevestigd te Rosmalen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.enexis.nl
Bijlage:
* halfjaarbericht enexis 2011pdf
Razende Robot Reporter