Consumentenbond
Zelf uw recht halen en besparen op juridische kosten
* 4 augustus 2011
* Nieuws
Het is best ingewikkeld voor consumenten om zelf hun recht te halen bij
een reisorganisatie, zorgverlener of aannemer. Een hotel zonder het
beloofde zwembad. Een medische misser. Een verbouwing die geen week
maar een jaar duurt. Juridische adviseurs helpen graag, maar zijn
prijzig. Met het boek Haal uw recht wil de Consumentenbond consumenten
helpen om zelf een geschil op te lossen én daarmee te besparen op
juridische kosten.
IL-O-Haal uw recht1 Door diverse maatregelen te nemen, kan de consument
de kans op een geschil zo klein mogelijk maken. Zoals het advies om bij
het boeken van een reis altijd de ticketvoorwaarden te lezen. Hierin
staat bijvoorbeeld of een vlucht gewijzigd of geannuleerd mag worden,
hoeveel bagage er mee mag, de meldingstijd bij de incheckbalie en of er
een minimum- of maximumverblijfsduur geldt.
De kans op een medische misser kan een consument verkleinen door o.a.
de behandelend arts alternatieve behandelingen uit te laten leggen. Ook
voor de opties die een arts afraadt en/of zelf niet uitvoert. Indien
nodig kan een tweede arts ingeschakeld worden.
Daarnaast bevat het boek Haal uw recht praktische tips hoe een klacht
ingediend kan worden, welke rechten de consument heeft en wat de beste
aanpak is bij een bepaald geschil. Snel schakelen is belangrijk evenals
vooraf nagaan of de consument in zijn recht staat en wat zijn belang is
(genoegdoening, een straf of schadevergoeding)? Tevens komen
besparingstips aan bod op de kosten van juristen. Het boek is
geïllustreerd met 'stekeligheden' uit de Consumentengids!
Campagne 'Klachten zat? Los het op!'
Onlangs is de Consumentenbond de campagne 'Klachten zat? Los het op!'
gestart. Op www.klachtenzat.nl kunnen consumenten hun ervaringen met
bedrijven en slechte klachtenafhandeling kwijt. Bedrijven die veel
gelijksoortige klachten veroorzaken en deze structureel niet goed
oplossen worden daarop aangesproken. Ook positieve voorbeelden zijn
welkom. De Consumentenbond wil structurele afspraken met bedrijven
maken over een kwalitatief goede klachtenafhandeling, zodat consumenten
klantvriendelijker worden geholpen en krijgen waar ze recht op hebben.