FloraHolland
Bloemenveiling FloraHolland viert honderdjarig bestaan
FLORAHOLLAND, 2 augustus 2011 (persbericht) - Bloemenveiling
FloraHolland viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Onder het thema
`100 jaar kleur' wordt het jubileum dit najaar op de marktplaatsen in
Aalsmeer, Bleiswijk, Eelde, Naaldwijk en Rijnsburg gevierd. Honderd
jaar geleden organiseerden kwekers op het biljart in een café de eerste
lokale bloemenveiling. Een eeuw later is FloraHolland een nog steeds
groeiend, internationaal opererend veilingbedrijf. Bij de coöperatie
voeren 8.000 Nederlandse en buitenlandse telers elke dag hun bloemen en
planten aan, doen 2.500 professionele klanten (onder wie veel
exporteurs en groothandelaren) elke dag hun inkopen en werken ruim
4.000 mensen. De veiling heeft een omzet van 4,1 miljard euro en
verkoopt jaarlijks ruim 12 miljard bloemen en planten. Daarmee wordt
een belangrijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse economie.
Ondanks schaalgrootte nog steeds coöperatie
Ondanks de groeiende omvang en schaalgrootte bleven de bloemenveilingen
coöperaties. Ook in andere sectoren groeit het aantal coöperaties in
Nederland momenteel snel. Dat illustreert de kracht van deze
organisatievorm, ook in economisch lastiger tijden.
Van de 8.000 aanvoerders van bloemen en planten bij FloraHolland zijn
er 5.000 coöperatielid. Deze individuele ondernemers zijn samen
eigenaren van het veilingbedrijf. Zij kiezen uit hun midden het uit
negen bloemen- en plantentelers bestaande veilingbestuur en vormen als
algemene ledenvergadering het hoogste gezag in de coöperatie.
Doelstelling van de coöperatie - die geen winstoogmerk heeft - is het
verkrijgen van de best mogelijke prijs voor de bloemen en planten van
de leden tegen de laagst mogelijke operationele kosten.
Veilingklok voortdurend in ontwikkeling
De eerste mechanische veilingklokken en de virtuele klokken van nu
vertonen nog maar weinig gelijkenis. Toch zijn functie en werking nog
steeds dezelfde: vraag en aanbod in bloemen en planten elke dag weer
geconcentreerd en transparant bij elkaar brengen, om vervolgens bij
afslag de beste marktprijs van dat moment te bepalen. De techniek van
de kloksystemen is de afgelopen eeuw voortdurend verder ontwikkeld. Ook
in 2011 is de veilingklok - nu geprojecteerd of virtueel op afstand in
gebruik - nog steeds een belangrijk verkoopinstrument. In de toekomst
van de veilingklok, digitale verkooptechnieken, maar ook het bemiddelen
in rechtstreekse bloemen- en plantentransacties (via FloraHolland
Connect) wordt voortdurend verder geïnvesteerd.
Steeds internationaler
Van de totale veilingomzet wordt rond de 85% door handelsbedrijven
geëxporteerd naar ongeveer 140 landen. In West-Europa (met name in
Duitsland, Engeland en Frankrijk) zitten de belangrijkste klanten. De
sterkste groeimarkten voor de Nederlandse bloemenexport zijn landen in
Centraal- en Oost-Europa en Rusland.
In Nederland en op de exportmarkten worden naast Nederlandse producten
in toenemende mate ook internationaal geproduceerde bloemen en planten
verkocht. Bloemenveiling FloraHolland fungeert daarin met import uit 60
landen als commerciële en logistieke draaischijf. Als veruit de
grootste veilingorganisatie ter wereld brengt de coöperatie
internationale vraag en internationaal aanbod bij elkaar.
Jubileum waar muziek in zit
Met open dagen en feestelijke bijeenkomsten voor coöperatieleden,
klanten, medewerkers en relaties van de bloemenveilingen wordt het
jubileum dit najaar gevierd. Dat op de veilingen veel mensen met passie
voor hun vak aan het werk zijn is ook terug te zien tijdens die
festiviteiten. Muzikaal talent uit veilingen en kwekerijen laat tijdens
de feestelijke bijeenkomsten in koren of solo-optredens zien hoeveel
muziek en ambitie er zit in het veilingbedrijf.
Bij de foto's: Veilingklok van begin vorige eeuw, veilingklokken anno
2011