Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)



1 augustus 2011

Nieuwe NS-abonnementen blijken moeilijk verkrijgbaar

Rover maakt zich ernstige zorgen over de verkrijgbaarheid van de nieuwe NS-abonnementen. In tegenstelling tot eerdere toezeggingen van NS, blijken de abonnementen niet verkrijgbaar via de NS-servicebalie. Medewerkers blijken bovendien vaak van niets te weten en veel reizigers worden met lege handen weer naar huis gestuurd. Rover heeft NS om opheldering gevraagd.

Per 1 augustus zijn diverse nieuwe NS-abonnementen te koop. Rover ontvangt echter veel klachten van reizigers die trachten een nieuw abonnement aan te schaffen maar met lege handen weer thuis komen. De abonnementen zijn nog niet verkrijgbaar bij de NS-balies en NS-medewerkers blijken slecht geïnformeerd. Wie een nieuw abonnement wil aanschaffen, wordt verwezen naar de NS-website. Maar wie geen digitale pasfoto heeft, kan hier in het bestelproces tegen moeilijkheden aanlopen.

Voorheen konden reizigers bij de NS-balie een voordeelurenabonnement aanschaffen door zich met legitimatie en pasfoto te melden. In het besluit dat NS over de nieuwe abonnementen aan de consumentenorganisaties stuurde, staat vermeld dat deze nieuwe abonnementen ook aan de balie verkrijgbaar zouden zijn. "Maar baliemedewerkers komen niet verder dan een verwijzing naar de NS-website", constateert Rover. "De nieuwe abonnementen moeten op een OV-chipkaart worden geladen, maar NS voorziet zelf niet in de verkoop van deze chipkaarten aan de balie. De reiziger die een kaart wil aanschaffen krijgt aan de balie een folder mee met een telefoonnummer, maar wie dit nummer belt kan ook vaak niet verder worden geholpen."

NS laat op de website weten dat de nieuwe maandabonnementen pas vanaf medio september aan de balie verkrijgbaar zijn. Rover had al eerder commentaar op het feit dat de abonnementen per 1 augustus worden ingevoerd, terwijl de voorbereidingen nog niet klaar lijken te zijn. Zo werd vandaag bekend dat de abonnementen naar verwachting pas vanaf 1 januari bij andere treinvervoerders geldig zijn.

Rover heeft NS opheldering gevraagd over de slechte verkrijgbaarheid van abonnementen. Ook wil Rover van NS weten waarom houders van een voordeelurenabonnement oude stijl niet schriftelijk zijn geïnformeerd over de veranderingen, aangezien NS ook dit in het besluit aan de consumentenorganisaties had toegezegd. Volgens Rover is het nog steeds voor veel reizigers niet duidelijk dat zij hun oude voordeelurenabonnement gewoon mogen blijven gebruiken.