Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
1 augustus 2011
Nieuwe NS-abonnementen blijken moeilijk verkrijgbaar
Rover maakt zich ernstige zorgen over de verkrijgbaarheid van de nieuwe
NS-abonnementen. In tegenstelling tot eerdere toezeggingen van NS, blijken
de abonnementen niet verkrijgbaar via de NS-servicebalie. Medewerkers
blijken bovendien vaak van niets te weten en veel reizigers worden met lege
handen weer naar huis gestuurd. Rover heeft NS om opheldering gevraagd.
Per 1 augustus zijn diverse nieuwe NS-abonnementen te koop. Rover ontvangt
echter veel klachten van reizigers die trachten een nieuw abonnement aan te
schaffen maar met lege handen weer thuis komen. De abonnementen zijn nog
niet verkrijgbaar bij de NS-balies en NS-medewerkers blijken slecht
geïnformeerd. Wie een nieuw abonnement wil aanschaffen, wordt verwezen
naar de NS-website. Maar wie geen digitale pasfoto heeft, kan hier in het
bestelproces tegen moeilijkheden aanlopen.
Voorheen konden reizigers bij de NS-balie een voordeelurenabonnement
aanschaffen door zich met legitimatie en pasfoto te melden. In het besluit
dat NS over de nieuwe abonnementen aan de consumentenorganisaties stuurde,
staat vermeld dat deze nieuwe abonnementen ook aan de balie verkrijgbaar
zouden zijn. "Maar baliemedewerkers komen niet verder dan een verwijzing
naar de NS-website", constateert Rover. "De nieuwe abonnementen moeten op
een OV-chipkaart worden geladen, maar NS voorziet zelf niet in de verkoop
van deze chipkaarten aan de balie. De reiziger die een kaart wil
aanschaffen krijgt aan de balie een folder mee met een telefoonnummer, maar
wie dit nummer belt kan ook vaak niet verder worden geholpen."
NS laat op de website weten dat de nieuwe maandabonnementen pas vanaf
medio september aan de balie verkrijgbaar zijn. Rover had al eerder
commentaar op het feit dat de abonnementen per 1 augustus worden ingevoerd,
terwijl de voorbereidingen nog niet klaar lijken te zijn. Zo werd vandaag
bekend dat de abonnementen naar verwachting pas vanaf 1 januari bij andere
treinvervoerders geldig zijn.
Rover heeft NS opheldering gevraagd over de slechte verkrijgbaarheid van
abonnementen. Ook wil Rover van NS weten waarom houders van een
voordeelurenabonnement oude stijl niet schriftelijk zijn geïnformeerd over
de veranderingen, aangezien NS ook dit in het besluit aan de
consumentenorganisaties had toegezegd. Volgens Rover is het nog steeds voor
veel reizigers niet duidelijk dat zij hun oude voordeelurenabonnement
gewoon mogen blijven gebruiken.