Ingezonden persbericht
Actie tegen misleiding door Albert Heijn opgeschroefd
Vanmiddag organiseert ASEED opnieuw een sticker- en flyeractie bij Albert
Heijn in Amsterdam tegen misleiding over Foute Soja. Ditmaal zal ook het
stickeren in alle openheid plaatsvinden, al is Albert Heijn daar niet van
gediend. De klant heeft recht om de waarheid te weten. De keten profileert
zich als voorloper op het terrein van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen,
maar ze houdt voor de klant achter dat heel veel producten tot stand zijn gekomen
door dieren te voeden met genetisch gemanipuleerde gifsoja. Wel klopt ze
zich in haar publicaties op de borst dat ze streeft naar het gebruik van
100% 'verantwoorde' soja. Deze soja is echter verre van verantwoord, het
gaat bij uitstek om een ongezond product van giftige landbouw.
Door heel Nederland en ook in België hebben verschillende groepen de
afgelopen weken producten gelabeld bij Albert Heijn die zijn gemaakt met
foute soja. Daarbij hebben zij de consument geinformeerd over de schadelijke
gevolgen van grootschalige sojaproductie. De massaconsumptie van vlees, eieren
en zuivel heeft een zware impact op het leven van mensen in 'Zuid-Amerika'.
Bij Albert Heijn valt het gebruik van deze gifsoja sinds kort onder haar
'duurzaamheidsbeleid'.
In een reactie op de sticker- en flyeracties licht Albert Heijn-woordvoerder
Jan-Christiaan Hellendoorn toe dat Albert Heijn de enige Nederlandse
retailer is die zich uitspreekt over haar verduurzamingactiviteiten van
soja. 'Dit is nu precies het probleem', zegt ASEED woordvoerster Didi van
Dijk, 'Albert Heijn wekt de schijn dat soja die ze via de Ronde Tafel voor
Verantwoorde Soja (RTRS) inkopen duurzaam is. Terwijl het hier gewoon gaat
om genetisch gemanipuleerde soja gaat waarop veel gif wordt gespoten en dat
dient om hier de dierindustire in stand te houden. De zwakke criteria
veranderen daar niets aan' (1)
Eerder dit jaar werd Ahold via een consumentenpetitie gevraagd uit de Ronde
Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen. In een reactie op deze brief
schrijft Ahold haar standpunt niet te willen veranderen, omdat er volgens
Ahold geen betere alternatieven zijn. (2)
Maar waarom een 'verantwoord' label plakken op iets dat niet verantwoord is?
In Brazilie werd een record-oogst soja gerapporteerd voor het afgelopen
jaar. Er werd meer dan 67 miljoen ton soja geproduceerd voor de export.
Hiervoor wordt een miljoen ton gif gebruikt per jaar en is en wordt op grote
schaal oerwoud gekapt. (3)
In Brazilie, maar ook in de andere soja-producerende landen veroorzaakt het
omzetten van bos en landbouwgrond voor voedselonzekerheid en sociale
conflicten. 'Dit is niet verantwoord, dit is pure misleiding van de klant',
aldus Didi van Dijk. (4)
De 'verantwoorde' soja is een project van de soja-industrie en wordt omarmd
door enkele maatschappelijke organisaties, waaronder het Wereld Natuur Fonds
en Solidaridad. Een vele malen groter aantal organisaties heeft zich
uitgesproken tegen dit initiatief. Wereldwijd en vooral ook in de landen
waar de soja geproduceerd wordt hebben honderden organisaties en netwerken
het initiatief bestempeld als 'greenwash' van een fout product en een
verkeerd landbouwmodel. Ook Greenpeace en Miliedefensie zien niets in de
'verantwoorde soja'.
*****************************