Ingezonden persbericht


Actie tegen misleiding door Albert Heijn opgeschroefd

Vanmiddag organiseert ASEED opnieuw een sticker- en flyeractie bij Albert Heijn in Amsterdam tegen misleiding over Foute Soja. Ditmaal zal ook het stickeren in alle openheid plaatsvinden, al is Albert Heijn daar niet van gediend. De klant heeft recht om de waarheid te weten. De keten profileert zich als voorloper op het terrein van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maar ze houdt voor de klant achter dat heel veel producten tot stand zijn gekomen door dieren te voeden met genetisch gemanipuleerde gifsoja. Wel klopt ze zich in haar publicaties op de borst dat ze streeft naar het gebruik van 100% 'verantwoorde' soja. Deze soja is echter verre van verantwoord, het gaat bij uitstek om een ongezond product van giftige landbouw.

Door heel Nederland en ook in België hebben verschillende groepen de afgelopen weken producten gelabeld bij Albert Heijn die zijn gemaakt met foute soja. Daarbij hebben zij de consument geinformeerd over de schadelijke gevolgen van grootschalige sojaproductie. De massaconsumptie van vlees, eieren en zuivel heeft een zware impact op het leven van mensen in 'Zuid-Amerika'. Bij Albert Heijn valt het gebruik van deze gifsoja sinds kort onder haar 'duurzaamheidsbeleid'.

In een reactie op de sticker- en flyeracties licht Albert Heijn-woordvoerder Jan-Christiaan Hellendoorn toe dat Albert Heijn de enige Nederlandse retailer is die zich uitspreekt over haar verduurzamingactiviteiten van soja. 'Dit is nu precies het probleem', zegt ASEED woordvoerster Didi van Dijk, 'Albert Heijn wekt de schijn dat soja die ze via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) inkopen duurzaam is. Terwijl het hier gewoon gaat om genetisch gemanipuleerde soja gaat waarop veel gif wordt gespoten en dat dient om hier de dierindustire in stand te houden. De zwakke criteria veranderen daar niets aan' (1)

Eerder dit jaar werd Ahold via een consumentenpetitie gevraagd uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen. In een reactie op deze brief schrijft Ahold haar standpunt niet te willen veranderen, omdat er volgens Ahold geen betere alternatieven zijn. (2)

Maar waarom een 'verantwoord' label plakken op iets dat niet verantwoord is? In Brazilie werd een record-oogst soja gerapporteerd voor het afgelopen jaar. Er werd meer dan 67 miljoen ton soja geproduceerd voor de export. Hiervoor wordt een miljoen ton gif gebruikt per jaar en is en wordt op grote schaal oerwoud gekapt. (3)

In Brazilie, maar ook in de andere soja-producerende landen veroorzaakt het omzetten van bos en landbouwgrond voor voedselonzekerheid en sociale conflicten. 'Dit is niet verantwoord, dit is pure misleiding van de klant', aldus Didi van Dijk. (4)

De 'verantwoorde' soja is een project van de soja-industrie en wordt omarmd door enkele maatschappelijke organisaties, waaronder het Wereld Natuur Fonds en Solidaridad. Een vele malen groter aantal organisaties heeft zich uitgesproken tegen dit initiatief. Wereldwijd en vooral ook in de landen waar de soja geproduceerd wordt hebben honderden organisaties en netwerken het initiatief bestempeld als 'greenwash' van een fout product en een verkeerd landbouwmodel. Ook Greenpeace en Miliedefensie zien niets in de 'verantwoorde soja'.

*****************************