Gemeente Amsterdam



1 augustus 2011 108

Amsterdam start proef ruimere laad- en lostijden

De gemeente zet samen met het bedrijfsleven in op slimme bevoorrading in de stad Vandaag start er een proef met het verruimen van de laad- en lostijden (venstertijden) voor vrachtverkeer op het Koningsplein en in de Leidsestraat. Dit drukke winkelgebied wordt dagelijks bevoorraad, wat leidt tot veel bestel- en vrachtautoverkeer. Verwacht wordt dat vervoerders door de ruimere venstertijden hun ritten efficiënter kunnen inplannen: zij kunnen per rit meer winkels bevoorraden, met als gevolg minder bestel- en vrachtauto's in de stad. Dat leidt tot een verbetering van de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit. De proef bij de Leidsestraat en het Koningsplein loopt van 1 augustus 2011 tot 1 februari 2012. In januari wordt besloten of de proef succesvol is en definitief wordt ingevoerd. Proeven met het verruimen van venstertijden zijn onderdeel van het onlangs vastgestelde plan "Herijking Luchtkwaliteit" van de Gemeente Amsterdam en maken ook deel uit van het Regionale Actieprogramma Stedelijke Distributie van de Stadsregio Amsterdam. Na de zomer start er een vergelijkbare proef bij Amsterdamse Poort en het Osdorpplein. Voor de proef werken winkeliers, vervoerders en gemeente nauw samen. Voor alle partijen is het van belang dat de doorstroming van vracht- en bestelwagens en trams verbetert, en dat de veiligheid voor voetgangers toeneemt. Voorkom een boete Om ervoor te zorgen dat het laden en lossen op een zo veilig en efficiënt mogelijke manier gebeurt, gelden onderstaande regels. Deze regels zijn niet nieuw, alleen de laad- en lostijd is aangepast en de controles zijn strenger: Laden en lossen mag tussen 7.00 en 12.00 uur. Dat betekent dat vervoerders twee uur langer de tijd hebben in de Leidsestraat, en één uur langer op het Koningsplein. Voertuigen moeten zo dicht mogelijk (en zo kort mogelijk) tegen de gevel aan worden geplaatst, zodat de tram en de voetgangers niet worden gehinderd. De rijrichting is van Noord naar Zuid, dus van Koningsplein richting Leidseplein. Ook wordt er gehandhaafd op de rijsnelheid. Parkeren, en ook fietsen, is niet toegestaan in de straat. Bij het overtreden van deze regels kunnen de boetes oplopen tot 100. Achtergrond De gemeente Amsterdam maakt werk van schone lucht, een leefbare en verkeersveilige stad waar het goed ondernemen is, en waar mensen graag verblijven. In 2015 moet Amsterdam voldoen aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Concreet betekent dit dat het aantal `vuile' autokilometers met 10% moet terugdringen. De gemeente zet vooral in op zakelijke veelrijders, zoals taxi's en bestelverkeer, en schone en slimme bevoorrading. Meer informatie Karlijn van Dongen, Bestuursvoorlichting, 020 552 2967 Zie ook www.amsterdam.nl/goederenvervoer . Zie ook: www.twitter.com/AmsterdamNL






---- --