Consumentenbond
Compensatie bij probleemvlucht makkelijker
* 1 augustus 2011
Uit cijfers van EUclaim blijkt dat er jaarlijks 4355 vluchten vanaf
Schiphol langdurig vertraagd of geannuleerd zijn, waarbij er geen
sprake is van overmacht. Consumenten hebben in dat geval recht op
financiële compensatie, maar eisen dat vaak niet op. Consumenten vinden
het ingewikkeld of te veel werk om deze compensatie aan te vragen of
weten überhaupt niet dat ze recht hebben op een financiële vergoeding.
De Consumentenbond start daarom in samenwerking met EUclaim de Vlucht
Claim Service.
Consumenten kunnen met de Vlucht Claim Service, aan de hand van hun
vluchtgegevens, controleren of ze in aanmerking komen voor een
financiële vergoeding. Vervolgens hebben ze drie mogelijkheden om de
compensatie te claimen: via de Geschillencommissie Luchtvaart, bij hun
eigen rechtsbijstandverzekeraar of via EUclaim. "We vinden het heel
belangrijk dat consumenten de financiële vergoeding krijgen waar ze
recht op hebben als een vlucht veel vertraging heeft of zelfs
geannuleerd wordt. Helaas is het voor consumenten niet makkelijk om
deze vergoeding te krijgen. De Consumentenbond verwacht dat, met deze
claimservice, veel meer consumenten hun recht gaan halen en dat het
recht op compensatie niet alleen een papieren recht is", aldus Bart
Combée, directeur Consumentenbond.
De Consumentenbond gaat op zijn website actuele lijsten publiceren met
probleemvluchten, langdurig vertraagde of geannuleerde vluchten, zodat
consumenten hun eigen vlucht eenvoudig kunnen terugvinden.
Rechten
Bij annulering van een vlucht of een vertraging van meer dan 3 uur
hebben consumenten recht op een financiële vergoeding, tenzij er sprake
is van overmacht. Afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur
van de vertraging is de compensatie EUR250-EUR600 per ticket. Op de
Consumentenbond-campagne Vlieg-recht. Geef passagiers ruim baan! staat
nog veel meer informatie over de rechten van passagiers.