Rechtstreekse trein Brussel Luik Maastricht vervangen door verbinding Brussel
Luik Visé
01/08/2011
Regio Basse-Meuse behoudt rechtstreekse verbinding met Brussel. Vanaf
december 2011 rijdt de IC O nog tussen Brussel en Visé. Lokale treinen worden
ingezet tussen Luik en Maastricht.
Regio Basse-Meuse behoudt rechtstreekse verbinding met Brussel. Vanaf
december 2011 rijdt de IC O nog tussen Brussel en Visé. Lokale treinen worden
ingezet tussen Luik en Maastricht.
De rechtstreekse trein IC O Brussel Maastricht rijdt sinds december
2006. Deze verbinding kent te vaak problemen. Het is de IC-verbinding
met de slechtste stiptheid van het hele Belgische spoornet.
Hoofdoorzaak is het weinig betrouwbare rijpad, dat de IC O verplicht om
voorrang te geven aan de internationale treinen in de Brusselse
Noord-Zuidverbinding en aan de Thalys tussen Brussel en Luik. Helaas is
het onmogelijk om een beter rijpad te vinden. Ook materieelproblemen en
een korte herbenuttigingstijd in Maastricht dragen bij tot de
veelvuldige vertragingen en afschaffingen.
Op basis van een solide analyse van de reizigersstroom op deze treinas,
stelt NMBS een alternatief aanbod voor dat voor het overgrote deel van
de reizigers een verbetering van het aanbod betekent. Bovendien zal de
nieuwe formule de kwaliteit van de bediening van Visé en Bressoux
verbeteren. De nieuwe IC O-verbinding rijdt immers verder tot Visé.
Vanaf de start van de nieuwe dienstregeling in december 2011, rijdt de
IC O 10 keer per dag heen en terug tussen Brussel en Visé. Daarnaast
zal een lokale trein (L-trein) elk uur tussen Luik en Maastricht
rijden, met goede aansluitingen op de IC O-verbinding.
Voor 95% van de 17.000 dagelijkse klanten op de huidige IC O-verbinding
verandert er niets, behalve dat ze een betrouwbaardere treinverbinding
zullen hebben. Slechts 5% van deze klanten zal voortaan in Luik moeten
overstappen op weg naar, of terugkerend van Maastricht.
Ten slotte blijft de verbinding met Gouvy in de piekuren behouden.
NMBS