CDA
Jack Biskop stelt vragen over niveau onderwijsassistenten
donderdag 21 juli 2011
Schriftelijke vragen van het lid Biskop (CDA) aan de minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over het bericht
'Onderwijsassistent kan niet begrijpend lezen'.Â
1. Heeft u kennis genomen van het bericht in De Telegraaf van woensdag
20 juli j.l. 'Onderwijsassistent kan niet begrijpend lezen'?
2. Hoe beoordeelt u de resultaten van het Amsterdamse onderzoek, dat
nog niet de helft van de onderwijsassistenten op Amsterdamse
basisscholen een voldoende haalt voor een toets begrijpend lezen?
3. In hoeverre acht u de resultaten van het Amsterdamse onderzoek
representatief voor het kennisniveau van onderwijsassistenten in de
rest van het land?
4. In het onderzoek is door de koepelorganisatie voor Amsterdamse
schoolbesturen in het primair onderwijs gebruik gemaakt van een toets,
die aansluit bij de nieuwe exameneisen die vanaf schooljaar 2013-2014
aan mbo'ers worden gesteld. De afgelopen jaren is in het mbo extra
geïnvesteerd in taal en rekenen. In hoeverre acht u deze extra inzet
geslaagd gezien de resultaten van het Amsterdamse onderzoek?
5. Overweegt u op grond van deze onderzoeksresultaten het beleid ten
aanzien van het taalonderwijs op het mbo nader aan te scherpen? Zo ja,
op welke wijze dan? En zo nee, waarom niet?
6. Ziet u binnen de bestaande kaders mogelijkheden om te zorgen dat
onderwijsassistenten die de komende jaren afstuderen een voldoende
taal- en rekenniveau hebben? Hoe denkt u dit te gaan bereiken?
7. Op welke wijze denkt u onderwijsassistenten die in het verleden zijn
afgestudeerd op een voldoende niveau van taal en rekenen te brengen?
8. In hetzelfde bericht wordt aangeduid dat Amsterdam werkt aan een
ambitieus plan om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen, onder
andere door het verbeteren van het resultaat van de Cito-toets. Welke
lessen kunnen uit deze aanpak worden getrokken voor alle basisscholen
en zo mogelijk ook voor het mbo?