Gemeente Dongen
Dongense Wmo-cliënten tevreden over voorzieningen
Publicatiedatum: 18-7-2011
Over het algemeen zijn de meeste Wmo-cliënten in de gemeente Dongen
tevreden over hun Wmo-voorziening. Dit blijkt uit het, door bureau
Companen, uitgevoerde klanttevredenheidsonderzoek onder klanten van
Wmo-voorzieningen. De uitkomsten van het onderzoek hebben betrekking op
het jaar 2010.
Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door bureau Companen. Om
de tevredenheid van de Wmo-cliënten in beeld te krijgen is gekozen voor
een
telefonische enquête. Binnen de gemeente Dongen zijn in totaal 85
cliënten bevraagd over de kwaliteit van de Wmo-voorzieningen. Met de
uitkomsten van dit onderzoek heeft de gemeente Dongen een solide basis
in handen om grip te houden op de kwaliteit van de dienstverlening
binnen de Wmo.
Tevreden
Over het algemeen zijn veruit de meeste Wmo-cliënten in Dongen tevreden
over hun Wmo-voorziening. Dit geldt voor zowel Hulp bij het huishouden
als voor de Woonvoorzieningen, Rolstoelvoorzieningen en
vervoersvoorzieningen.
Aanvragen
Uit het onderzoek blijkt dat de voorzieningen voornamelijk bij de
gemeente worden aangevraagd. Van de geïnterviewde cliënten noemt 50%
spontaan het Wmo-loket als locatie van aanvraag.
Hulp bij het huishouden
De cliënten met Hulp bij het huishouden zijn tevreden over hun
voorziening. Over het contact met de hulp is 94% van de cliënten
tevreden en ook de kwaliteit van het schoonmaken scoort goed. Over het
aantal uren hulp dat is toegewezen is men iets minder tevreden.
Hierover is 82% tevreden en 12 % ontevreden. Ondanks het feit dat men
niet altijd tevreden is over het aantal toegewezen uren, blijkt wel dat
bij alle cliënten de hulp daadwerkelijk het aantal uren aanwezig is dat
is afgesproken. Ruim 90% van de geïnterviewde cliënten is van mening
dat er niet vaak wordt gewisseld van hulp. De cliënten die aangeven dat
er wel vaak wordt gewisseld, en daarbij allen te maken krijgen met
steeds nieuwe gezichten, vinden dit erg vervelend.
Woon- en rolstoelvoorzieningen
Cliënten met een andere voorziening zijn het meest tevreden over de
woonvoorziening en de rolstoelvoorziening. Beduidend minder te spreken
is men in 2010 over de vervoersvoorziening. 29 % van de geïnterviewde
cliënten is ontevreden over deze voorziening. Het gaat dan met name om
de cliënten die gebruik maken van de Regiotaxi. Lange wachttijden en
omrijden zijn de belangrijkste redenen die zorgen voor de
ontevredenheid.
Klik HIER om het volledige rapport te raadplegen.