Commissie Meijdam komt met oplossingen OV-Chipkaart
Persbericht van Ministerie van Infrastructuur en
Milieu
"Een aantal knelpunten van de OV-chipkaart is oplosbaar", zegt de
voorzitter Henry Meijdam van de Commissie Permanente Structuur en
Dubbel opstaptarief in de treinrailketen. In haar rapport Spoor naar
Slagkracht adviseert de commissie om een OV-autoriteit met
doorzettingsmacht op te richten. Alle OV-vervoerders en (de)centrale
overheden zijn verplicht deelnemer. Ook de consumenten krijgen er een
prominente positie. De commissie vindt dat aanloopproblemen als dubbel
opstaptarief en het huidige meervoudig in- en uitchecken op het spoor
niet voortvarend zijn opgepakt. De OV-autoriteit moet er voor zorgen
dat besluiten over de OV-chipkaart van nationaal belang sneller tot
stand komen. De OV-autoriteit is verantwoordelijk voor het
OV-chipbeleid waaronder reizigersgemak, innovatie en kostenbesparing.
Meijdam heeft Spoor naar Slagkracht overhandigd aan de minister van
Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen.
Commissievoorzitter Meijdam: "Om de OV-autoriteit snel op te richten
adviseren wij de minister om een kwartiermaker te benoemen die samen
met vervoerders en (de)centrale overheden een stichting opricht, de
OV-autoriteit. De OV-autoriteit staat onder leiding van een
onafhankelijke, door de Kroon, benoemde voorzitter. Deze hakt knopen
door als partijen er niet uitkomen".
De commissie constateert dat er onvoldoende level playing field is in
het OV-chipkaartproces waardoor partijen elkaar onvoldoende vertrouwen.
Trans Link Systems(TLS), nu verantwoordelijk voor de OV-chipkaart, is
namelijk in handen van slechts een deel van de OV-vervoerders. Daarom
kiest de commissie voor transparantie en rollenscheiding en moet de
beleidsbepalende taak van TLS overgaan naar de OV-autoriteit. TLS
behoudt vooralsnog de uitvoerende taken.
De commissie vindt invoering van enkelvoudig in- en uitchecken op het
spoor wenselijk. Meervoudig in- en uitchecken is moeilijk te onthouden
en een groot deel van de reizigers handelt verkeerd bij het overstappen
met mogelijk nadelige financiële consequenties. Enkelvoudig in- en
uitchecken is technisch haalbaar, maar wie een grotere diversiteit aan
tarieven en producten wil maakt de oplossing duurder. Invoering van
enkelvoudig in- en uitchecken neemt 2 à 3 jaar in beslag. De kosten
zijn geschat op 50 miljoen euro. De commissie acht het billijk dat de
reiziger daar aan mee betaalt. Met een afschrijftermijn van 5 jaar is
dit per treinreis 0,03 eurocent.
De commissie wil ook het dubbel opstaptarief in de treinrailketen
oplossen via enkelvoudig in- en uitchecken. Omdat dit nog 2 à 3 jaar op
zich laat wachten, stelt de commissie een tijdelijke softwareaanpassing
voor die binnen één jaar kan ingaan. Kosten 2 miljoen euro om te slaan
bij vervoerders en (de)centrale overheden.
De commissie doet geen definitieve uitspraak over het verlagen van het
instaptarief van 4 euro naar 3 euro. Dat vergt meer empirisch
onderzoek. De commissie is van mening dat de hoogte van het bedrag
arbitrair is, maar het instaptarief is geen belemmering voor de
toegankelijkheid van het systeem. Met een positief saldo van 1 euro op
de OV-chipkaart kan je reizen in het stads- en streekvervoer.
Meijdam: "Alle betrokken partijen hebben voorlopig positief gereageerd
op de OV-autoriteit. Ook lijken de partijen mee te willen werken aan
het enkelvoudig in- en uitchecken en het oplossen van het dubbel
opstaptarief".
De leden van de commissie zijn: mr. Henry Meijdam (voorzitter), mr.
Pieter Jan Biesheuvel, Stefan Hulman MSc, mr. dr. Eric Janse de Jonge,
ir. Ton Kaper, drs. Hans Rat, prof. dr. Peter Vervest
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Bijlage:
* rapport meijdam ov-chipkaart_defpdf
Razende Robot Reporter