FNV Bondgenoten

OV-actievoerders juichen voor oppositiepartijen


* 29-06-2011

* Pim van Bakel (webredactie)

* 1 reacties

Medewerkers van de stadsvervoerbedrijven RET in Rotterdam, GVB in Amsterdam en HTM in Den Haag hebben vandaag (29 juni) tussen 10.00 en 14.00 uur het werk neergelegd. Duizend van hen namen aan het eind van de ochtend deel aan een demonstratie voor het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag.

Frans Szablewski, bestuurder van FNV Bondgenoten: "De staking is 100 procent geslaagd; tussen tien en twee stonden in de drie steden alle voertuigen op stal. En ook de demonstratie was een groot succes."

Kaalslag

De medewerkers van de stadsvervoerbedrijven zien zich genoodzaakt via acties de kaalslag op het stadsvervoer tegen te gaan. Het kabinet wil het stadsvervoer verplicht aanbesteden én 120 miljoen euro bezuinigen op het openbaar vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.

Initiatiefwet tegen aanbesteding

In tegenstelling tot eerdere acties vond deze keer geen driedaagse staking plaats, waarbij de verschillende steden om beurten het actiestokje overnemen. De actie concentreerde zich nu op 29 juni vanwege de behandeling van een initiatiefwet van de oppositie in de Tweede Kamer. De initiatiefwet stelt voor af te zien van de verplichte aanbesteding van het stadsvervoer in de drie grote steden.

Demonstratie op het Plein

Het initiatiefwetsvoorstel werd tijdens de demonstratie op het Plein door de oppositiepartijen gepresenteerd aan de actievoerders. Szablewski: "En met gejuich ontvangen. Het is voor de actievoerders ook fijn om te weten dat je stem weerklank vindt in de Tweede Kamer." Het voorstel wordt na de zomer behandeld in de Kamer, die vrijdag met reces gaat.

Reizigers en MKB

Intussen zit FNV Bondgenoten niet stil. Szablewski: "We gaan nu de steden in en richten ons op de reizigers en het Midden- en Kleinbedrijf. Want het wordt steeds duidelijker dat de plannen van het kabinet met het openbaar vervoer in de grote steden dramatische maatschappelijke gevolgen hebben en zorgen voor een economische ramp. Daarom is het zaak het verzet niet alleen bij de drie stadsvervoerbedrijven te organiseren, maar ook de reizigers en het MKB te mobiliseren."