donderdag, 30 juni 2011
Dure installaties geen garantie voor frisse school
Meer en duurdere installaties zijn geen garantie voor een goed
binnenmilieu van schoolgebouwen. Dat en meer blijkt uit de studie
`Luisteren naar schoolgebouwen' van BNA Onderzoek. Hierin zijn de
prestaties van onderwijsgebouwen in de praktijk gemeten.
De belangrijkste vragen die daarbij werden gesteld: hoe functioneert
een schoolgebouw een aantal jaren na de oplevering? Strookt het gebruik
met de verwachtingen die ooit geformuleerd zijn in het programma van
eisen? Zijn de beheerkosten volgens verwachting? En voelen docenten en
leerlingen zich op hun plek?
Om hier achter te komen is integraal naar het functioneren van tien
schoolgebouwen gekeken. Een onderzoeksteam bestaande uit BBA
Binnenmilieu, ICS adviseurs en twee interviewers werkte samen met de
architecten van de scholen aan een breed opgezet onderzoek naar
binnenklimaat, licht, akoestiek, beheerkosten, gebruik, flexibiliteit
en zintuiglijke ervaring. Hiervoor zijn duurmetingen uitgevoerd in de
scholen, hebben de docenten enquêtes ingevuld en zijn door
participerende observatie de `verhalen achter de cijfers' achterhaald.
Conclusies
Ideaal en werkelijkheid van grote open ruimten verschillen. De grote
atria bijvoorbeeld die de scholen willen hebben en architecten graag
ontwerpen, zijn voor de gebruikers niet altijd even aantrekkelijk. Er
zijn grenzen aan meervoudig gebruik als bijvoorbeeld de akoestische
beperkingen de overhand krijgen.
`Luisteren naar schoolgebouwen' toont aan dat enkele jaren na
oplevering het binnenmilieu in een deel van de onderzochte gebouwen nog
te wensen overlaat. Interessant zijn de details van de bevindingen van
de gebruikers. Zo scoorde het merendeel van de scholen wat betreft de
CO2-concentratie gemiddeld `goed' tot `zeer goed'. Het klimaat wordt
echter door de gebruikers als slechter ervaren dan uit de metingen naar
voren komt. Dit kan er aan liggen dat CO2 maar één aspect van
binnenklimaat is. In scholen waar de gebruikers invloed hebben op het
binnenklimaat - door bijvoorbeeld simpelweg een raam te kunnen openen -
wordt het klimaat als beter ervaren.
Artikel
De bevindingen van het onderzoek zijn gevat in een artikel dat wordt
verspreid onder architecten en andere belanghebbenden en is te
downloaden vanaf de website van BNA Onderzoek. Het onderzoeksteam
verkent de mogelijkheden om het onderzoek op te schalen naar een groter
aantal schoolgebouwen.
Betrokken bij dit project zijn: Gert Grosfeld (GSG Architecten), Atze
Boerstra, Froukje van Dijken en Sarah Juricic (BBA Binnenmilieu), Rop
Krist (ICS Adviseurs), Ton Verstegen en Dolf Broekhuizen.
Bond van Nederlandse Architecten