CDA
Nieuws
Doortrekking van de A15 gaat nieuwe fase in
donderdag 30 juni 2011
CDA Gelderland is verheugd over de ontwikkelingen
Deze week is bekend geworden dat de minister van Infrastructuur en
Milieu met de Provincie Gelderland en de Stadsregio overeenstemming
heeft bereikt over de financiering van de doortrekking van de A15.
Daarbij hebben ze een voorkeur uitgesproken voor een bepaald tracé.
Deze twee zaken houden nauw verband met elkaar: zonder een sluitende
financiering lag de verdere planontwikkeling immers stil en zouden we
nog lang kunnen wachten op besluitvorming. Het CDA wijst er met nadruk
op, dat het in belang van alle betrokkenen is, dat er nu zicht is op
besluitvorming:
het bedrijfsleven, dat smachtend uitziet naar een oplossing voor de
files;
de automobilist, zeker de zakelijke rijder, die graag zijn afspraken
in de regio en daarbuiten op tijd moet halen;
de gemeenten die nu met verdere plannen voor de ruimtelijke
inrichting van het gebied verder kunnen gaan;
maar ook de bewoners van het gebied zelf, agrariërs die wellicht
uitgekocht moeten gaan worden: ook voor hen komt er een einde aan een
stuk onzekerheid.
Naast het persbericht van het ministerie en de regio, ligt er nu ook
een statennotitie klaar, waarin voor de statenfracties te lezen is wat
er de komende tijd gaat gebeuren.
De afspraken houden onder meer in, dat ingezet wordt op een
landschappelijk verantwoord ingepaste brug, die tussen Zevenaar en
Duiven aansluit op de A12. Dat wil niet zeggen dat daarmee de
alternatieven direct naar de prullenbak zijn verwezen. In de
Trajectnota/MER, die in september uitkomt, wordt naast dit alternatief
ook de doortrekking met tunnel, het verbredingsalternatief en het
bundelingsalternatief onderzocht.
Maar een belangrijke voorwaarde is nu vervuld: minstens 1 van de
varianten kent nu voldoende dekking en dat is een strikte voorwaarde
voor een volwaardige MER-studie. Zoals bekend zijn Gedeputeerde Staten
bereid om een extra bedrag van â¬260 miljoen te reserveren, onder
voorbehoud van goedkeuring door de Gelderse Staten. Het Rijk draagt
â¬45 miljoen extra bij en de raming van de tolopbrengsten is met â¬20
miljoen opgehoogd, eventueel kan dat gat voor de provincie met nog eens
â¬60 miljoen groter worden.
Al met al een forse inspanning voor de Provincie Gelderland, die niet
uit de lucht komt vallen. Ook in de vorige statenperiode is er
regelmatig en fors voor de infrastructuur in de Stadsregio gelobbyd en
het CDA kijkt met tevredenheid naar de bereikte resultaten, waarbij ook
de Stadsbrug in Nijmegen, de verbetering van station en spoor in Arnhem
en de verbreding van de A50 genoemd mogen worden.
Voor de nieuwe statenleden ligt er bij de start van deze statenperiode
de opdracht om een besluit te gaan nemen over alle voorstellen die nu
op ons af gaan komen: de Trajectnota/MER, de financiering van het
project en de kaders voor een nieuwe bestuursovereenkomst met de
betrokken partners. Het raamwerk voor onze inzet staat in het
verkiezingsprogramma van het CDA Gelderland: doortrekking van de A15
via een verantwoorde landschappelijke inpassing. Daar gaan we nog
steeds voor.
Kees van Baak en Albert Schol, CDA Statenleden Gelderland
k.van.baak@ps.gelderland.nl en a.schol@ps.gelderland.nl.