Ministerie van Defensie
Lynx stopt met Search and Rescue-taken
30 juni 2011, 16.47 uur
Lynx helikopter voor de ondergaande zon Na ruim 30 jaar komt deze week
een einde aan de Search and Rescue (SAR)-taken voor de Lynx-helikopters
van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Vanaf 1 juli neemt 303
SAR-squadron op Vliegbasis Leeuwarden ook deze verantwoordelijkheid op
zich.
De SAR-inzet die gisteren plaatsvond, was waarschijnlijk de laatste met
een Lynx van 860 Squadron. De maritieme helikopter van Vliegkamp De
Kooij bracht daarbij een patiënt vanaf zee naar het vasteland.
Levensredders
Al decennia is de Marine Luchtvaart Dienst verantwoordelijk voor het
uitvoeren van SAR-operaties op het Nederlandse deel van de Noordzee en
de binnenlandse wateren. Sinds 1962 deed zij 1332 reddingen op zee,
vaak onder bijzondere omstandigheden.
Op 21 december 2003 redde het Lynx-squadron het leven van 2
zwaargewonde personen op een op drift geraakt containerschip. De
bemanning kreeg hiervoor in 2008 van toenmalig minister van Defensie
Eimert van Middelkoop, de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. In
2006 maakt een civiele SAR-helikopter een noodlanding op de Noordzee. 2
Lynxen boden samen met schepen van de KNRM en de kustwacht hulp.
Uiteindelijk zijn alle 17 inzittenden gered.
Het werkgebied van de reddingshelikopters was meestal de Noordzee, toch
zijn er uitzonderingen. Zo waren er in januari 1996 3 Lynx-helikopters
gestationeerd in Limburg om te ondersteunen tijdens de watersnood.
Daarnaast vervoerde dit type Defensiehelikopter in de Nieuwjaarsnacht
van 2001 onder meer slachtoffers van de horecabrand in Volendam naar
een traumacentrum.
Het squadron
Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Oost-Indië leverde 860 Squadron vanaf
1943 helikoptercapaciteit voor de schepen van de Koninklijke Marine.
Later opereerde het squadron vanaf het vliegdekschip Hr. Ms. Karel
Doorman. In de jaren '60 werd de eenheid met Wasp-helikopters
gestationeerd in Den Helder. De Wasps en Augusta Bells waren de eerste
maritieme helikopters die officieel werden ingezet voor SAR-taken.
Vanaf eind jaren '70 namen de Lynx-toestellen deze taak op zich.
Niet stilzitten
Het wegvallen van de SAR-taken voor het Noord-Hollandse squadron
betekent niet dat de Lynxen stil komen te staan. Ze zijn nog steeds
actief vanaf marineschepen bij onder meer antipiraterij-missies en
drugsbestrijdingsoperaties. De maritieme NH90-helikopters nemen de
komende jaren die taken geleidelijk over.