Veilig Amsterdam

Resultaten Amsterdams onderzoek naar coffeeshops

30 juni 2011

Als een pasjessysteem voor coffeeshops wordt ingevoerd, dan registreert slechts 30% van de coffeeshopbezoekers zich. Bijna een kwart gaat zelf wiet kweken of het direct kopen van een teler. Ongeveer een kwart zegt op een andere plek hasj of wiet te gaan kopen, bijvoorbeeld via thuisbezorgers of op straat. Ongeveer 11% van de coffeeshopbezoekers zegt te gaan stoppen met blowen. Zowel exploitanten als bezoekers verwachten dat invoering van de wietpas en het uitsluiten van toeristen leidt tot de terugkeer van straathandel in softdrugs, waardoor vermenging met harddrugs zal ontstaan.

Dit blijkt uit onderzoeken in opdracht van de gemeente Amsterdam naar onder meer de motieven van bezoekers om naar een bepaalde coffeeshop te gaan. Het onderzoek maakt deel uit van de pilot coffeeshops. Doel is het ontwikkelen van een nieuw Amsterdams coffeeshopbeleid om overlast van coffeeshops te verminderen en kleinschaligheid, transparantie en beheersbaarheid van coffeeshops te bevorderen. Uiteindelijk zal de pilot leiden tot een plan voor een betere spreiding van coffeeshops in de stad. Om inzicht te krijgen in de vraag- en de aanbodkant van cannabisverkoop zijn observaties gedaan in 59 Amsterdamse coffeeshops en zijn 66 coffeeshopexploitanten en 1214 bezoekers geïnterviewd. Via een enquête onder 793 bewoners is de invloed van coffeeshops op de woonomgeving onderzocht.

Overlast

Fietsen of scooters voor de deur, klanten die op straat rondhangen en dubbel geparkeerde auto's kunnen aanleiding zijn tot klachten over overlast. Uit observaties bij 195 coffeeshops blijkt dat dergelijke zaken relatief weinig voorkomen of meestal niet specifiek verbonden zijn aan de coffeeshop.
Als niet direct gevraagd wordt naar de ervaren overlast van coffeeshops, dan blijkt deze overlast niet hoger in buurten met een coffeeshop. Als de bewoners wel direct gevraagd wordt naar de overlast van coffeeshops, dan geeft 16% aan overlast te ervaren van de coffeeshop. Bewoners die binnen 50 meter van een coffeeshop wonen ervaren vaker overlast dan bewoners die verder weg wonen. Veel bewoners zijn neutraal over een coffeeshop in hun buurt (54%), 27% vindt het onprettig en 17% is positief. Veel bewoners verwachten overlast van de komst van coffeeshops en cafés in de buurt, meer dan daadwerkelijk aan overlast wordt ervaren.

Coffeeshopbezoekers

Van de 1214 geïnterviewde bezoekers is de gemiddelde leeftijd 32,4 jaar (range 18-71 jaar), 14% is vrouw. Twee op de drie geïnterviewde bezoekers blowt dagelijks of bijna dagelijks. Verreweg de meeste ondervraagden wonen in Amsterdam of dicht in de buurt van de stad. Bijna al hun recente bezoeken aan coffeeshops waren in Amsterdam. Buiten het centrum zijn bezoekers wat sterker gehecht aan een bepaalde coffeeshop. Vooral de kwaliteit van de cannabis, de vriendelijkheid van het personeel, de gezelligheid en de aanwezigheid van een rookruimte zijn redenen om naar een bepaalde coffeeshop te gaan.

Kenmerken coffeeshops

De meerderheid van de coffeeshops ligt nabij een of meer andere coffeeshops. Over het algemeen zijn de coffeeshops goed bereikbaar met het openbaar vervoer en vaak is er parkeergelegenheid op korte loopafstand. Dichtbij de coffeeshop is het vaak moeilijk een vrije parkeerplek te vinden. De coffeeshops hebben, vergelijkbaar met een klein café, weinig personeel en gemiddeld 27 zitplaatsen. Vier op de vijf coffeeshops heeft een rookruimte. Gemiddeld zijn de coffeeshops 14 uur per dag en 100 uur per week geopend. Het drukst is het in de namiddag en vooravond. Gemiddeld krijgen de coffeeshops negen bezoekers per uur.

Kabinetsvoorstellen

Amsterdam heeft eerder al aan de minister laten weten dat de voorstellen van het kabinet om overlast en gebruik onder jongeren tegen te gaan, zoals de wietpas en het afstandscriterium, in Amsterdam niet het gewenste effect zullen hebben en mogelijk zelfs averechts zullen werken. De burgemeester is op verzoek van de gemeenteraad in overleg getreden met de minister.

Meer informatie

Coffeeshops
Samenvatting onderzoek naar overlast Amsterdamse coffeeshops
---